زندگی مردم را به مذاکره و برجام گره نزده‌ایم

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون خراسان رضوی در مشهد اظهار کرد: مذاکرات برجام با قوت و عزت دنبال می‌شود، ما از میز مذاکره کنار نکشیده‌ایم و امروز مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران با عزت بیان می‌شود اما به هیچ عنوان زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم.

وی گفت: چه مذاکرات به جایی برسد چه نرسد ما برنامه‌های خودمان را در اداره اقتصاد ملی داریم و با قدرت آن را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما چشم به بیگانه نداریم، ارتباط با همه را می‌پسندیم اما هرگز منتظر نمی‌شویم دیگران بیایند و گرهی از گره‌های ما را بگشایند. تجربه نشان داده و از پیشینیان نیز عبرت گرفتیم که به هیچ‌عنوان به بیگانه اعتماد نکنیم؛ آنها گرهی از هیچ کس نگشودند و از ما هم نخواهند گشود، اعتماد ما به داشته‌ها و ظرفیت‌های کشور است.

اعتماد مردم و رهبر معظم انقلاب به دولت، پشتوانه بزرگی برای ما است

رئیسی تأکید کرد: امروز و این اعتماد، سرمایه اجتماعی و مشارکت و نشاط اجتماعی و امیدواری در جامعه را افزایش می‌دهد، تمام تلاش بخش‌های مختلف کشور باید مقابله با یاس‌آفرینی دشمن و ایجاد و تزریق امید در جامعه باشد، امیدآفرینی البته با سخن و بخشنامه ممکن نیست، بلکه باید در میدان عمل محقق ‌شود.

وی با اشاره به مسوولیت‌های دولت در گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: گام‌های خوبی در ۴۰ سال اول انقلاب انجام شده است، اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که باید جبران شود. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نسخه جامعی از واقعیات کنونی و چشم‌اندازی از آینده کشور است و باید مبنای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های تحول‌گرا برای کشور قرار بگیرد و سند تحول دولت نیز مستند به بیانیه گام دوم انقلاب است.

رئیس جمهور افزود: دشمنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها بر سر راه ما وجود دارد و جریان نفوذ تلاش می‌کند اما هیچ کدام از اینها حرکت ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.

زندگی مردم را به مذاکره و برجام گره نزده‌ایم

در زمینه ذخائر کالاهای اساسی هیچ گونه مشکلی در کشور وجود ندارد

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: با وجود شرایط جنگی در منطقه، امروز در زمینه ذخائر کالاهای اساسی هیچ گونه مشکلی در کشور وجود ندارد اما حرکت اصلی ما به سمت استقلال در تامین کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور بوده، سمت‌ و سوی حرکت ما حرکت راهبردی است تا الگوی کشت را عوض کنیم و کشور استقلال کشاورزی پیدا کند.

وی با اشاره به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته خاطرنشان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کسری بودجه ام‌المصائب است و ما توانستیم بدون مبتلا شدن به چاپ پول، استقراض از بانک مرکزی و بالابردن پایه پولی کشور این شرایط را بگذرانیم.

رئیس‌جمهور در مورد بودجه ۱۴۰۱ نیز گفت: سال گذشته رشد اقتصادی کشور 4 دهم درصد بود در حالی که برآوردهای موجود حاکی از تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی در سال ۱۴۰۰ بوده و برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ هم رشد 8 درصدی است.

رئیسی بابیان اینکه کشور در وضعیتی بود که برخی در جلسات می‌گفتند اگر کسی بتواند ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد او را وزیر نفت می‌کنیم، یادآور شد: اما امروز شرایط فروش نفت به قبل از تحریم‌ها رسیده و پول فروش نفت نیز به کشور باز می‌گردد، حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که بخشی از آن به خاطر افزایش تعامل و استفاده از ظرفیت همسایگان بود.

وی اضافه کرد: در زمان تحویل بودجه به مجلس هم گفتیم این بودجه فارغ از مذاکرات بوده زیرا قرار است ما روی پای خودمان بایستیم و به داشته‌های خودمان اعتماد کنیم.

دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی را عالی‌ترین مرجع فرهنگی در کشور می‌داند

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی در کشور بیان کرد: دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی را عالی‌ترین مرجع فرهنگی در کشور می‌داند و در حوزه فرهنگی قائل به حرکت در چارچوب‌های ترسیمی این شورا است. سند تحول شورا را آماده و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم و ایشان هم اعلام نظر کردند.

رئیسی در ادامه گفت: حوزه علمیه می‌تواند در راستای تحول دولت، نقش‌آفرین باشد و دولت هم از نظرات حوزه استفاده می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز یکی از ترفندهای دشمن این است که ما را گرفتار حاشیه کند، اگر گرفتار حاشیه شویم از متن که اساس آن رفع گرفتاری مردم است، باز می‌مانیم.