حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه جدید برای مردم

حجت‌الاسلام محمد سبزی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی بیان کرد: مجلس اختیار حذف ارز 4200 تومانی را به دولت داده است که هر زمان دولت توانست زمینه حذف آن را فراهم کند و مردم متضرر نشوند و بتوانند بازار را کنترل کنند این اقدام را انجام دهند.

وی افزود: این بستگی به دولت دارد که چه زمانی آمادگی این کار را داشته باشد. یک زمانی دولت به این نتیجه می‌رسد که تا پایان ماه می‌تواند اقدام به حذف ارز ترجیحی کند و شاید هم به این نتیجه برسند که تا پایان سال قادر به انجام این کار نیست. به طورکلی این موضوع به برنامه ریزی‌های خود دولت مربوط می‌شود.

سبزی ادامه داد: روز دوشنبه وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون حضور داشت و قول داد که این موضوع حذف ارز ترجیحی با تدبیر انجام شود و قول داد که مردم ضرر نکنند و در خصوص نهاده‌های دامی مشکلی نخواهیم داشت و نهاده‌ به وفور وجود دارد.

*بعد از حذف ارز ۴۱۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی به مصرف‌کنندگان یارانه تعلق می‌گیرد

وی تاکید کرد: قرار است که دولت بعد از حذف ارز 4200 تومانی به مصرف کنندگان یارانه پرداخت کند که البته قرار است خود دولت روی این موضوع کارشناسی دقیقی انجام دهد و مجلس در این کار دخیل نیست.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه جدید برای مردم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان می‌کند: البته این قول را هم داده‌اند که بعد از این اقدام به نوعی بتوانند قیمت‌ها را هم کنترل کنند. به عنوان مثال طوری که قیمت‌های گوشت و مرغ دیگر بیش از این افزایش قیمت نداشته باشد. هرچند پیش بینی می‌شود قیمت مرغ تا ۶۰ هزارتومان و گوشت قرمز تا ۱۸۰ هزارتومان برسد.

سبزی افزود: به هرحال روی این موضوع باید یک کار دقیق و با برنامه ای انجام شود تا فشاری روی اقشار ضعیف جامعه وارد نشود. مجلس بر این کار نظارت می‌کند و دولت باید با دقت دقیق این کار را عملیاتی کند.

وی در واکنش به اینکه آیا مبلغ یارانه مصرف‌کنندگان مشخص شده است؟ گفت: هنوز برای پرداخت یارانه به مصرف کننده‌ها عددی مشخص نشده است و به احتمال فراوان چند ماهی طول می‌کشد تا دولت بتواند این طرح جدید را اجرا کند.