حذف ارز ترجیحی تفاوتی در تامین کالاهای اساسی ایجاد نمی‌کند

محمدرضا دشتی اردکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص حذف ارز ترجیحی از لایحه بودجه و اقتصاد کشور بیان می‌کند: با توجه به لایحه بودجه‌ای که برای امسال دیده شده است قرار شد آن مبلغی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته می‌شد به کالاهای اساسی ، دارو، تجهیزات پزشکی، بیمه ها و فردی که آخرین حلقه مصرفی است پرداخته شود.

وی با اشاره به صحبت رئیس جمهور مبنی بر اینکه با حذف ارز ترجیحی شوکی به اقتصاد کشور وارد نمی‌شود، بیان کرد: حرف رئیس جمهور در این باره کاملا درست است و امیدوار هستیم با تمهیداتی که دولت اندیشیده است ارز 4200 تومانی حذف شود اما مبلغی به بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا مردم آسیبی از لحاظ دارو و درمان و نهاده‌های دامی نداشته باشند.

*درگذشته ارز دولتی به واردکننده پرداخت می‌شد اکنون این مبلغ به بیمه‌ها و حلقه آخر مصرف کننده پرداخت می‌شود

دشتی ارکانی تاکید کرد: با حذف ارز ترجیحی تغییری در شرایط و اوضاع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی ایجاد نمی‌شود و روال مانند سابق پیش می‌رود. قبلا مبلغ به وارد کننده پرداخت می‌شد هم اکنون به بیمه‌ها در حوزه دارو و درمان و در نان و نهاده‌های دامی به حلقه آخر مصرف کننده پرداخت می‌شود.

او گفت: ما در سال‌های قبل ارز 4200 تومانی داشتیم و شاهد بودیم که پرونده‌های تخلف اقتصادی بسیاری ایجاد شد و در دارو و درمان و نهاده‌های دامی گران شدند و نارضایتی‌های زیادی ایجاد کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد که هم اکنون باتوجه به کارشناسی‌هایی که هم در دولت و هم در مجلس و کمیسیون تلفیق صورت گرفته است به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت این کار را انجام دهد و دولت هم برای انجام هرچه بهتر آن اعلام آمادگی کرده است.

حذف ارز ترجیحی تفاوتی در تامین کالاهای اساسی ایجاد نمی‌کند

دشتی‌ اردکانی درانتها متذکرشد: بخش مهم و وظیفه اصلی دولت این است که سازوکار مدنظر خویش را برای حذف ارز ترجیحی به خوبی اجرایی و نظارت کند. تازمانی که نظارت قوی باشد سازوکارهایی که ممکن است تبعات خاصی داشته باشند به بهترین شکل اجرا خواهند شد و درنهایت و به مرور اقتصاد سالم می‌شود.