اختلافات داخلی در واشنگتن مانع امضای توافق در وین می‌شود

مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در امور بین الملل اذعان کرد امضا نشدن توافقنامه در وین به مشکل بین ایران و آمریکا ربطی ندارد بلکه به اختلافات در داخل واشنگتن مربوط می‌شود.

 

ولید فارس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث درباره تأکید سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بر اینکه چیزی برای مذاکره در وین باقی نمانده است، گفت: این حرف به معنای آن است که درباره بند‌های اساسی توافقنامه توافق صورت گرفته است. بیشتر افراد ذیربط در واشنگتن و بروکسل این حرف را درست می‌دانند، اما آنچه که باقیمانده، برای ایران مهمترین مسائل محسوب می‌شود.

وی تنها مسئله باقی مانده در مورد ایران را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عنوان و تاکید کرد دولت جو بایدن نمی‌خواهد یا نمی‌تواند تنها خواست ایران برای امضای توافقنامه را عملی کند و تهران هم توافقنامه را در شرایطی سپاه در فهرست به اصطلاح گروه‌های تروریستی آمریکا باشد امضا نمی‌کند.

ولید فارس در پاسخ به این سوال که آیا مسئله سپاه پاسداران از همان ابتدا مطرح نبود؟ تصریح کرد مشکل بین دولت جو بایدن و تهران نیست، مشکل در داخل واشنگتن بین مخالفان و دولت است. دولت بایدن تلاش کرد در این باره نبض سنجی کند و از مخالفت‌های شدید جمهوریخواهان و دموکرات‌ها با حذف نام سپاه پاسداران از فهرست (به اصطلاح) گروه‌های تروریستی، غافلگیر شد. به همین علت دولت بایدن با تأمل عمل می‌کند و نمی‌خواهد این پرونده را در صدر پرونده‌ها قرار دهد تا با واکنش‌های منفی در سال انتخابات مواجه نشود. به همین علت دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد این پرونده را به صورت علنی حل کند یا اینکه تلاش خواهد کرد آن را به شیوه دیگری حل و فصل کند. ایرانی‌ها از این موضوع آگاهی دارند و دولت بایدن را در این زمینه زیر فشار قرار می‌دهند.

فارس همچنین معتقد است دولت بایدن از جنگ اوکراین غافلگیر شد و در حال تعامل با آن است و زیر فشار‌های شدید در این باره قرار دارد. دولت بایدن می‌خواهد توافقنامه را با ایرانی‌ها امضا کند، اما می‌داند که هزینه سیاسی سنگینی باید پرداخت کند. دولت بایدن به دنبال راهی برای راضی کردن مخالفان در واشنگتن به ویژه در کنگره است و به آن‌ها می‌گوید اگر توافقنامه را امضا نکند، ایرانی‌ها خواسته‌های بیشتری مطرح خواهند کرد و ممکن است برگ برنده از دست آمریکا خارج شود. به نظر من، دولت بایدن نخواهد توانست مخالفان را راضی کند. دولت بایدن می‌داند که تا ماه نوامبر فرصت دارد، زیرا پس از انتخابات میان دوره هیچ کسی نمی‌تواند تضمین کند که نتیجه داخلی چطور خواهد بود.

ولید فارس، نقدینگی را علت اصلی تأکید ایرانی‌ها بر آزاد شدن هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه شده این کشور دانست و مدعی شد هدف اساسی ایرانی‌ها دستیابی به بیشترین میزان نقدینگی است تا بتوانند بیشترین و بهترین سلاح‌ها را برای ایجاد توازن راهبردی در منطقه، خریداری کنند.

اختلافات داخلی در واشنگتن مانع امضای توافق در وین می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ اوکراین، اولویت‌های دولت بایدن را تغییر داد، گفت که دولت بایدن در اوکراین تصمیم قاطعی برای حمایت از اوکراینی‌ها اتخاذ کرده است، اما این حمایت با تأکید بر خودداری از دخالت در جنگ اوکراین و درگیر نکردن نیرو‌های آمریکایی است. دولت بایدن نمی‌خواهد پیش از آنکه مسایل خاورمیانه را حل و فصل کند، وارد میدان اوکراین شود. دولت بایدن معتقد است اگر توافقنامه با ایران نهایی و ثبات در منطقه برقرار شود، می‌تواند فشار بیشتری بر روسیه اعمال کند. به نظر می‌رسد توافقنامه ابزاری برای آنهاست تا روسیه را بیش از پیش زیر فشار قرار دهند، اما تا الان نتوانسته اند این توافقنامه را عملی کنند.