باقی ماندن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی مورد قبول ملت ایران نیست

حسن بهشتی پور در ارتباط با اثرات منفی توقف مذاکرات وین گفت: به طور کلی در جریان هر مذاکره‌ای ، دو طرف سعی می‌کنند که با یکدیگر چانه‌زنی سیاسی داشته باشند تا حداقل امتیاز را بدهند و حداکثر امتیاز را کسب کنند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مذاکرات وین نیز اکثر راه طی شده است، خاطرنشان کرد: به طور معمول توافق زمانی به دست می‌آید که دو طرف راضی شوند که از بخشی از خواسته های خود بگذرند و به سمت یکدیگر حرکت کنند تا به یک نقطه مشترک برسند.

بهشتی پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد مذاکرات افزود: درک متقابلی بین مردم ایران وجود دارد که یک دولت خارجی نمی‌تواند بخشی از نیروهای مسلح ایران را تروریستی اعلام کند. این موضوع در مورد هیچ کشوری سابقه نداشته و حتی اگر سابقه داشته باشد قابل قبول و تحمل نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا باید بپذیرد که ماندن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی دولت واشنگتن  موضوعی نیست که ایران بتواند در برابر آن از خود  انعطاف نشان دهد، اظهار کرد : چندی پیش یک راه حلی از سوی برخی از شخصیت‌ها و رسانه‌های غربی مطرح شده بود که مثلا سپاه از لیست  گروه‌های تروریستی خارج شود و سپاه قدس همچنان در این لیست حضور داشته باشد و برخی آن را یک راه حل میانه می دانستند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ایران نمی تواند خواسته آمریکا را در مورد باقی ماندن سپاه در لیست گروه های تروریستی بپذیرد، افزود: از طرف دیگر مباحثی در مورد اخذ تضمین در ارتباط با عدم خروج آمریکا از برجام مطرح شده مثلا اینکه کنگره آن را تصویب کند و یا اینکه دو طرف در این زمینه بیانیه سیاسی امضا کنند . در حالی که باید به این موضوع توجه داشت که  در دنیای واقعی، در مورد هیچ توافقی، تضمینی وجود ندارد ؛ تضمین یک توافق، خواسته و اراده دو کشور برای اجرای آن است و اگر یک طرف نخواهد آن را اجرا کند گرچه ممکن است برای این عدم اجرا هزینه ای پرداخت کند ولی می تواند از آن قرارداد خارج شود و این فقط مختص برجام نیست. مثلا صدام حسین از قرارداد «الجزایر» که به تصویب مجلس ایران و عراق رسیده بود یک طرفه خارج شد و یک جنگ هشت ساله را روی دست ملت ایران قرار داد.

باقی ماندن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی مورد قبول ملت ایران نیست

بهشتی پور همچنین با بیان اینکه ما باید به تبعات اقتصادی ادامه دار شدن تحریم ها توجه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم این وضعیت اقتصادی را تا ابد ادامه دهیم و یا باید در داخل کشور با انجام اصلاحات اقتصادی اثربخشی تحریم ها را کم کنیم یا به راه حل های جدید در مذاکرات وین دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت دولت همچنان اصلاحات اقتصادی انجام نشده است، افزود: مردم شاهد این هستند که قیمت برخی از مواد غذایی بالا رفته و این شرایط را برای مردم سخت کرده است. بلاتکلیفی موجود به نفع ایران نیست. طولانی شدن این مسیر به نفع ایران نیست و ما باید یا در داخل اصلاحات اقتصادی انجام دهیم و اثر تحریم ها را کم کنیم و یا در جریان مذاکرات انعطاف بیشتری از خود نشان دهیم.