عطوان: روز‌های آرامش رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است

عبدالباری عطوان در برنامه تحلیلی هفتگی خود در خصوص تحولات منطقه گفت: چرا روز جهانی قدس امسال متفاوت بود؟ یکی از دلایل این بود که ادامه اشغالگری برای اسرائیل بسیار هزینه بر شده است. اسرائیل همیشه خوشحال بود که در اراضی اشغالی و کرانه باختری آرامش دارد و ملت فلسطین و امت عربی تسلیم شده اند. صهیونیست‌ها کشور‌های سازشکار را نماینده و پیشاهنگ دیگر کشور‌ها می‌دانستند، اما این گونه نیست. امروز اوضاع فرق کرده است. در چهار عملیات در عمق اراضی اشغالی، ۱۴ اسرائیلی کشته شدند. ترس و وحشتی بی سابقه این رژیم را فرا گرفته است. عملیات اخیر در کنار نبرد شمشیر قدس بسیار مهم هستند. نبرد شمشیر قدس نبردی تاریخی و سرنوشت ساز بود.

امروز اشغالگری، بسیار هزینه آور شده است

برای نخستین بار از زمان اشغال فلسطین، صهیونیست‌ها چنان سردرگم شدند که نمی‌دانستند باید چه کاری انجام دهند. مسئله دیگر، ایجاد وحدت در فلسطین بود. دیگر، کرانه باختری و غزه و اراضی اشغالی از یکدیگر جدا نیستند. همه آن‌ها در حال جوش و خروش هستند. اسرائیل نتوانست شرایط خود را بر فلسطینیان تحمیل کند. امروز اشغالگری، بسیار هزینه آور شده است. فلسطینیان در حال ساخت انواع سلاح هستند. این تحولات بسیار مهم هستند. اسرائیل از ارتش‌های عربی ترسی ندارد، اما از بازو‌ها و شاخه‌های مقاومت به شدت می‌ترسد. از حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حماس، فتح، جبهه خلق و جهاد اسلامی هراس دارد. در عراق هم مقاومت پیشرفت چشمگیری داشته است. مقاومت عراق، مسلح و قدرتمند و دارای موشک است. ارتش‌های عرب به پایان کار رسیده و به موزه رفته اند.

اسرائیل می‌داند که قدرت حمله به غزه را ندارد

سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم گفت: امروز اسرائیل و فرماندهان نظامی آن می‌دانند که قدرت حمله به غزه را ندارند. امروز مقاومت در غزه دارای موشک‌های استرلا و کورنت است. ممکن است کسی بگوید این موشک‌ها قدیمی هستند که پاسخ من این است که مگر موشک‌هایی که به سوی اسرائیل شلیک می‌شوند مدرن هستند؟ همین موشک‌ها اسرائیل را به تعطیلی کشاندند. امروز مقاومت دارای پهپاد است. ۳۰۰ شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری وجود دارد که حتی سنگ هم به آن‌ها می‌رسد. روز‌های آینده غافلگیر کننده خواهد بود.

اروپا و ناتو درگیر مشکلات خود هستند و کسی به فکر اسرائیل نیست

عطوان گفت: نکته دیگر آنکه در جهان کسی به فکر اسرائیل نیست. همه درگیر بحران اوکراین هستند. اروپایی‌ها در مصیبت‌های خود از جمله تورم گرفتار شده اند و با نظام مالی جدید روسیه و چین مواجه هستند. پوتین صراحتا اعلام کرد که اروپایی‌ها باید پول گاز صادراتی را به روبل پرداخت کنند و ۱۰ کشور از جمله آلمان پذیرفتند. در عین حال پوتین اعلام کرد هر کشوری که بجای روسیه گاز به اروپا ارسال کند دشمن محسوب خواهد شد و هزینه هنگفتی پرداخت خواهد کرد. واقعیت این است که غربی‌ها جز زبان زور نمی‌فهمند. چرا مصر همین کار را درباره پرداخت‌ها برای عبور از کانال سوئز انجام نمی‌دهد؟ همه کشور‌های صادرکننده نفت هم باید خواستار پرداخت با پول‌های خود شوند.

عطوان: روز‌های آرامش رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است

اکنون جهان تغییر کرده و اروپا شکست خورده است. ناتو با مصیبت‌های بزرگی روبروست. ناتو به اوکراین نیرو نفرستاد، آیا برای حمایت از کشور‌های عرب کاری انجام خواهد داد؟

اکنون همه در فلسطین حول محور مقاومت هستند

وضع فلسطین هم تغییر کرده است. جنبش فتح به گردان‌های الاقصی رو آورده است. مقوله‌های رئیس ملت فلسطین و تشکیلات خودگردان و سازمان آزرادی بخش فلسطین به پایان کار رسیده اند. اکنون همه در فلسطین حول محور مقاومت اتفاق نظر دارند. همه گروه‌های مقاومت هم متحد شده اند. روز‌های آرام و مذاکره و رفاه اسرائیل تمام شده است. ملت فلسطین بیدار شده است و جوانانی که عملیات شهادت طلبانه انجام می‌دهند نمایندگان واقعی این ملت هستند. دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان که با ۶۰ هزار نیرو وظیفه حمایت از شهرک نشینان را داشت فروپاشیده است. نیرو‌های این دستگاه به مقاومت پیوسته اند.

اینکه سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران می‌گوید رژیم صهیونیستی با ارتکاب جنایت، نابودی خود را تسریع می‌کند، یک واقعیت است.