به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام به اراده آمریکا بستگی دارد

فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز به روند مذاکرات هسته ای اشاره کرد و افزود: از آذرماه سال 1400 مذاکرات برای احیای توافق برجام در وین بین ایران و کشورهای 4+1 آغاز شده است که از آن زمان تاکنون شاهد بازی های مختلفی از سوی غربی ها درقبال ایران بوده ایم.

 

وی افزود: در این دور از مذاکرات غربی ها با روی دیگری از جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند و دریافتند که وقتی به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکنند، تیم مذاکره کننده هسته ای دیگر مانند سابق با آن ها رفتار نمی کند.

 

مالکی بیان کرد: درهمین راستا جمهوری اسلامی ایران و تیم جدید مذاکره کننده هسته ای خطوط قرمز کشورمان را برای احیای این توافق مشخص کردند و اکنون ماه هاست درتلاش هستند تا به طرف غربی بفهمانند که امکان عبور از این خطوط وجود ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: غربی ها در ابتدا خیال کردند که می توانند با بازی های سیاسی و فشارهای روانی و رسانه ای و پاس دادن توپ به زمین ایران و شوت کردن آن از اروپا به آمریکا و از آمریکا به ایران، می توانند ایران را خسته و درنهایت به توافق بر سر امتیازات حداقلی راضی و امتیازات حداکثری بگیرند.

*ایران در دام بازی مقصرنمایی غرب نمی افتد

او گفت: با تمام این اوصاف، طرف های غربی یکبار بیان می کردند که به احیای توافق نزدیک شده ایم و بار دیگر می گفتند توافق دور از دسترس است و بهانه های مختلف ازجمله فعالیت های هسته ای، موشکی یا حتی منطقه ای ایران را بر سر زبان ها می انداختند.

مالکی خاطرنشان کرد: حال نیز باوجود اینکه پیش بینی ها درمورد مذاکرات احیای برجام در پایان سال 1400 مثبت بود، اما درحال حاضر به دلیل عدم اراده سیاسی در دولت آمریکا و مقاومت دربرابر خواسته های به حق و قانونی ایران این مذاکرات به سکون و کندی رسیده است.

به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام به اراده آمریکا بستگی دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها عنوان می کند که اکنون غربی ها مدام می گویند به دلیل زیاده خواهی های ایران مذاکرات با کندی پیش می رود یا به نوعی متوقف شده است و این درحالی است که همان ها گاهی اذعان کرده اند ناتوانی و نبود اراده سیاسی آمریکا وضعیت مذاکرات را به اینجا کشانده است. ایران دیگر در دام بازی غربی ها نخواهد افتاد.