مذاکرات ایران و عربستان ربطی به تحولات بین‌الملل ندارد / توافق نزدیک میان ایران و عربستان

صباح زنگنه ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص مذاکرات مطروحه بین ایران و عربستان تشریح کرد: مدتی است مذاکرات ایران و عربستان به دراز کشیده است. عده‌ای معتقدند کندی روند آن به دلیل دست دست کردم مقامات سعودی برای مشخص شدن مباحث مذاکرات وین است.

وی افزود: اما من معتقد هستم به نظر نمی‌رسد که موضوع مذاکرات هسته‌ای روی موضوع روابط دوجانبه ایران و عربستان تاثیر چندانی گذاشته باشد. موضوعات دوجانبه خصوصیات خودش را دارد و زمینه‌ها برای پیگیری این موارد هموارتر است.

*دور قبلی مذاکرات ایران و عربستان، ما را به توافق نزدیک کرده است

زنگنه ادامه داد: دور گذشته مذاکراتی که بین ایران و عربستان صورت گرفت مسیر را آماده‌تر کرد و مقدمات بحث‌های امنیتی و کنترلی فراهم شده است و اکنون می‌تواند با یک شیب ملایم به موضوعات روابط سیاسی کشیده و منجر شود. شرایط منطقه‌ای و شرایط جهانی مانع این تحول و پیشروی نخواهد شد.

این کارشناس می‌گوید: در مذاکرات مبنا عقلانیت و محاسبات منافع ملی دو طرف است. طبعا اگر این موارد مد نظر باشد بعید است که مذاکرات به ضرر منافع ملی عربستان باشد یا حتی به این سمت کشیده شود. باتوجه به آتش بسی که در یمن انجام شده است می‌توان پیش‌بینی کرد زمینه نیز فراهم شده تا عربستان از حالت حساسیت و موضع‌گیری‌های پر تنش خارج شود و به سمت تصمیم گیری‌های راحت‌تری حرکت کند.

مذاکرات ایران و عربستان ربطی به تحولات بین‌الملل ندارد / توافق نزدیک میان ایران و عربستان

او ابرازکرد: عربستان سعودی باید بپذیرد که آغاز جنگ یمن اشتباه بزرگی بود و باید به آن خاتمه دهد. سعودی‌ها باید بدانند افزایش همکاری و تعامل کشورهای منطقه به نفع تمام کشورهای منطقه است.