نقش مهم «پهپاد‌ها» در راهبرد نظامی ایران

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی به تازگی در تحلیلی  پیرامون تاسیس کارخانه ساخت پهپاد ایران در تاجیکستان کشور همسایه ایران نوشت، ایران در پی تقویت روابط با تاجیکستان کشور فارسی زبان همسایه خود است و پهپادها نقش بزرگی در راهبرد نظامی ایران دارند.

وبگاه «المانیتور» در تحلیلی به قلم «آدام لوسنت» نوشت، ایران در تاجیکستان از کارخانه تولید پهپاد رونمایی کرد. کارخانه‌ای در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان هواپیماهای بدون سرنشین «ابابیل-۲» تولید خواهد کرد.

سرلشکر«محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این کارخانه گفت: «ما در موقعیتی هستیم که جدا از تامین نیاز داخلی، می‌توانیم تجهیزات نظامی را به کشورهای متحد و دوست صادر کنیم تا به افزایش امنیت و صلح پایدار کمک کنیم.»

نویسنده در بخش دیگر این تحلیل نوشت، پهپادهای ابابیل ایران برای اهداف جنگی ساخته شده‌اند. بنابر گزارش «اندیشکده صلح» ایالات متحده، برخی از هواپیماهای بدون سرنشین ایران مورد استفاده توسط گروه‌های هوادار این کشور قرار دارند.

 نقش مهم «پهپاد‌ها» در راهبرد نظامی ایران

در بخش دیگر این مطلب با اشاره به اهمیت ساخت این کارخانه در تاجیکستان آمده است، ایران در سال‌های اخیر به دنبال بهبود روابط با تاجیکستان بوده، همانطور که با سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز در پی تقویت روابط بوده است. در ماه فوریه، مقام‌های هر دو کشور متعهد شدند که تجارت دوجانبه را به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش دهند. تجارت بین  ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۱ میلیون دلار رسید که نسبت به ۵۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

در انتهای این گزارش نویسنده با تمرکز بر ترس رژیم موقت صهیونیستی از توان پهپادی ایران نوشت، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران برای عملیات نظامی این کشور در خاورمیانه بسیار مهم است. مقامات اسرائیلی نگرانند که ایران پهپادهایی را در اختیار حزب الله لبنان قرار دهد، زیرا یک پهپاد حزب الله چندی قبل حریم هوایی اسرائیل را نقض کرد.

یک اندیشکده آمریکایی نیز اخیرا در مطلبی به  توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران پرداخت و نوشت، با توجه به رشد ساخت پهپادهای بومی، ایران نیازی به خرید پهپاد از چین ندارد، اما  دو کشور می‌توانند برای ارتقا پهپادهای خود به تبادل دانش بپردازند.

اندیشکده «میدل ایست» نوشت، ایران قادر است پهپادهای خود را در داخل تولید کند و پهپادهای چینی در حال حاضر منحصراً توسط دشمنان تهران استفاده می شود. گزارش‌ها حاکی از حمایت چین از تولید بومی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در کشورهای خلیج فارس است، از جمله اخیراً سرمایه گذاری مشترک برای تولید پهپادهای نظامی بین چین و عربستان سعودی صورت گرفته است. از سویی دیگر، با توجه به پهپادهای ارزان قیمت و باکیفیت چین و انتقال بالقوه  و دانش امکان همکاری دوجانبه در این زمینه بین ایران و چین وجود دارد.