عمان هیچ‌گاه تحت تاثیر دخالت‌های خارجی قرار نگرفته است

حسن هانی‌زاده با اشاره به سفر آیت‌الله ابراهیم رییسی رئیس‌جمهور کشورمان به عمان ، گفت، پادشاهی عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که به‌رغم فشارهای عربستان سعودی توانست در طول چهار دهه گذشته رابطه کاملا معتدل و بر اساس منافع مشترک با ایران برقرار کند.

عمان هیچ‌گاه تحت تاثیر دخالت‌های خارجی قرار نگرفته است

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: عمان همواره در حل برخی از اختلافات میان ایران و کشورهای اروپایی نقش مهمی داشته داست و روابط ایران و عمان هیچ‌گاه تحت تأثیر دخالت‌های خارجی قرار نگرفته و یک رابطه کاملا پایدار و مبتنی بر تعامل دو سویه برقرار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه سفر آیت‌الله رئیسی به عمان می‌تواند در گسترش مناسبات دو کشور در حوزه‌های تجاری، سیاسی و حفظ امنیت خلیج فارس کاملا موثر باشد، افزود: در حقیقت این روابط بین پادشاهی عمان و ایران و قطر و ایران که به حد قابل قبولی رسیده، موجب خواهد شد دخالت بیگانگان در مسائل منطقه کاهش پیدا کند. به ویژه اینکه برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رابطه‌ای با رژیم صهیونیستی برقرار کرده‌اند.

سفر رییس‌جمهور به مسقط، به کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه کمک می‌کند

هانی‌زاده یادآور شد: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا از طریق نفوذ در خلیج فارس، به نوعی روابط ایران و کشورهای عضو شورای خلیج فارس تحت تأثیر قرار بدهد و سفر آقای رئیسی به پادشاهی عمان، می‌تواند به کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه کمک کند.

عمان هیچ‌گاه تحت تاثیر دخالت‌های خارجی قرار نگرفته است

افزایش حجم مبادلات تجاری با عمان

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه این سفر می‌تواند دستاوردهای مهمی به همراه داشته باشد، ادامه داد: مسقط در حال حاضر ظرفیت بالایی برای همکاری تجاری با ایران دارد و بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی خواهد بود و ایران می‌تواند از این امتیاز به طور ویژه استفاده کند.

وی با بیان اینکه آیا این سفر در به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: عمان رابطه تنگاتنگی با آمریکا و کشورهای اروپایی دارد و در گذشته هم‌نقش مثبتی در شکل‌گیری برجام ایفا کرد. به هرحال حلقه اتصال پادشاهی عمان، بین ایران و کشورهای اروپایی همواره پایدار بوده و در سفر رئیس جمهور ایران به پادشاهی عمان، طبیعتا عمان این آمادگی را دارد که اختلافات ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا را کاهش دهد و این می‌تواند به شکست بن‌بست مذاکرات وین کمک کند.