گزارشی یک‌ساله از بهارستان

مجلس یازدهم به نیمه‌راه رسیده است. مجلسی که رهبر معظم انقلاب، بر سینه‌اش نشان «انقلابی» نشاند، از روزهای نخستین تشکیل خود، لحظه‌ای از مسائل اساسی کشور غافل نشده و اولویت‌های زندگی مردم را در صدر نشانده و در متن مباحث کمیسیون‌ها و صحن مجلس بازتاب داده است. 

 

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های مجلس ، آن است که هرچند نظرها و طرح‌های مختلف در آن مطرح می‌شود که هر یک از طراحان حتما از زاویه و مبنای دلسوزانه خود به آن نگریسته‌اند، اما درنهایت حتی یک طرح یا لایحه در مجلس تصویب نشده که با عدم استقبال یا مخالفت بخش عمده‌ای از مردم مواجه باشد. نمونه‌ها ازاین‌دست فراوان است. این‌جانب به‌عنوان یکی از خدمتگزاران مردم در مجلس شورای اسلامی، هیچ کمیسیونی را سراغ ندارم که با رویکرد تحول‌خواهانه و جهادی، پا در مسیر حل مشکلات مردم نگذاشته باشد. موارد زیر، اهم اقدامات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در سال دوم خود است:

یک. قانون شفافیت سه قوه از نقاط درخشان مجلس است. یکی از وعده‌های اصلی نمایندگان دور فعلی، تحقق شفافیت بود که هرچند با نقطه نظرات مختلفی مواجه بود، اما نهایتا به کانون امیدی بدل گردید و بدون اغراق، نظام حکمرانی کشور را چندین گام به جلو برد و با اجرای دقیق، می‌تواند قدمی مؤثر در استحکام بنای جمهوریت به‌عنوان یکی از دو شعار اصلی نظام مقدس اسلامی باشد.

دو. قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که اولویت اصلی آینده کشور است و از امروز باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. این قانون نیز از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری و اولویت‌های اساسی آینده ایران قوی است که در مجلس به تصویب رسیده است.

سه. معلمان، این قشر بسیار زحمتکش و پرتلاش، متأسفانه در ادوار مختلف مجلس با کم‌توجهی مواجه بوده و به بهانه‌های متعدد ازجمله بار مالی سنگین، از حقوق خود محروم بوده‌اند. مجلس یازدهم از ابتدا اصرار به جلب رضایت معلمان و رسیدگی به وضعیت آنان داشت و خوشبختانه، قانون رتبه‌بندی معلمان در مجلس به تصویب رسید.

این قانون از اقدامات شجاعانه مجلس بود. اگر در اطراف خود معلمی می‌شناسید، کافی است از او پیرامون مقایسه وضعیت پیشین با وضعیت پس از رتبه‌بندی سراغی بگیرید.

چهار. قانون جهش تولید دانش‌بنیان هم از وعده‌های بهارستان و مطالبه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بود که برای اولین بار در این مجلس به سرانجام رسید.

پنج. قانون تسهیل مجوز کسب‌وکارها، ازجمله مصوبات مجلس در این یک سال است که با مقررات زدایی، ساده‌سازی و حذف سازوکارهای زائد، اقدامی در جهت افزایش اشتغال و جهش تولید است.

شش. یکی از مواردی که فعالان عرصه تولید همواره از آن شکوه داشتند، قاچاق و ضربه جبران‌ناپذیر آن به تولید داخل بود. قانون قبلی، ظرفیت مقابله با انواع قاچاق را نداشت که با اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این مسئله هم در بُعد تقنینی مرتفع شد.

گزارشی یک‌ساله از بهارستان

هفت. نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور هم ازجمله اقدامات شجاعانه مجلس یازدهم بود که هرچند در دوره‌های گذشته مطرح شد و حتی در بازه محدودی اجرا شد، اما سرانجام در مجلس یازدهم به نتیجه رسید.

هشت. قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و قانون جهش تولید مسکن، ازجمله مصوبات اقتصادی مجلس یازدهم هستند که هم در بُعد رفاه مردم و هم تعامل با دولت، گره‌گشا بوده‌اند.

نه. طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن و طرح مدیریت تعارض منافع نیز ازجمله اقدامات مهم این مجلس بوده که اکنون در صحن و کمیسیون تخصصی در دست بررسی بوده و کلیاتشان به تصویب رسیده است.

ده. مجلس یازدهم، علاوه بر فعالیت جهاد گونه در عرصه تقنین، از حوزه نظارت نیز غافل نمانده و تصویب چند موردتحقیق و تفحص از دستگاه‌های مختلف نشانی از این مسئله است. در این دوره، با کمترین تنش در روابط میان مجلس و سایر قوا روبه رو بوده‌ایم که البته بر سرکار آمدن دولت جدید و روحیه پرکار و جهادی آقای رئیسی و دولتمردان او نیز به این وفاق کمک کرده است.

محسن پیرهادی