اعمال فشار بر ایران کمکی به حل مسئله هسته ای نمی کند

پس از آن که نشست شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قطعنامه توهین آمیز خود علیه ایران را تصویب کرد، یک دیپلمات بلندپایه چین روز چهارشنبه به این خبرگزاری گفت که اعمال فشار بر ایران به حل مسئله هسته‌ای ایران کمکی نمی‌کند.

وانگ چانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در وین، گفت: چین روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان برای انتقاد از ایران به خاطر مسائل پادمان هسته‌ای خود رای منفی داد.

وانگ گفت کشورش مخالف فشار کشورهای ذیربط بر ایران با قطعنامه است، زیرا کارزار فشار کمکی به حل مشکلات نمی کند، بلکه باعث تشدید تنش و تشدید اوضاع می شود.

وی خاطرنشان کرد: چنین اقدام تقابلی در نشست شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر می‌اندازد و مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را که در مرحله حساس نهایی است، تضعیف می‌کند.

مذاکرات در وین بر سر بازگرداندن توافق هسته ای ایران، که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، در ماه های اخیر به دلیل کارشکنی و تعلل غربی ها، خصوصا آمریکا، متوقف شده است.

نماینده چین گفت: چین از آژانس و ایران برای حل اختلافات خود در زمینه پادمان ها از طریق گفتگو و همکاری حمایت می کند.

اعمال فشار بر ایران کمکی به حل مسئله هسته ای نمی کند

وانگ اضافه کرد: «ماموریت مهم و اصلی اکنون پایان دادن به مذاکرات هسته ای ایران و بازگرداندن برجام به مسیر اولیه در شرایط اولیه است. ما معتقدیم همه مسائل پادمانی ایران تا آن زمان حل خواهد شد.»

وانگ خاطرنشان کرد که آمریکا به عنوان آغازگر بحران هسته ای کنونی ایران، باید هر چه سریعتر تصمیمات سیاسی بگیرد و فعالانه به نگرانی های مشروع ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای پاسخ دهد.

وی افزود: همه طرف های ذیربط باید شرایط لازم و فضای سالم را برای تلاش های دیپلماتیک ایجاد کنند.