غرب با قطعنامه ضدایرانی خطای همیشگی خود را تکرار کرد

ن«علی سرور نقوی» که در سال ۲۰۰۳ میلادی به مدت سه سال به عنوان نماینده دائم پاکستان در آژانس اتمی خدمت کرده است با انتقاد نسبت به کارشکنی اعضای اروپایی توافق هسته‌ای و عدم پاسخ مناسب آنان به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اظهار داشت: تلاش غرب برای صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام آژانس اتمی به جایی نمی‌رسد. 

وی افزود: البته به نظر می‌رسد تروئیکای اروپا در کنار آمریکا به جای جبران خطاها و قانون شکنی‌های خود، سعی در ایجاد مانع در مسیر مذاکرات وین و احیای برجام هستند. 

مدیراجرایی اندیشکده مطالعات استراتژیک بین المللی (CISS) در اسلام‌آباد گفت: زمانی که وی ریاست نمایندگی دائم پاکستان در آژانس را برعهده داشت مخالفت جدی این کشور با صدور قطعنامه ضدایرانی و ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل را اعلام کرد، زیرا تنها هدف این اقدامات سیاسی و یک حرکت علیه یک کشور آزاد و مستقل است. 

سرور نقوی تاکید کرد که نباید تحرکات اسرائیل را فراموش کنیم و قطعا این رژیم پشت پرده تلاش‌های اخیر برای تخریب مذاکرات وین و جلوگیری از هرگونه حرکت در مسیر احیای برجام و رفع تحریم‌های ضدایرانی حضور دارد. 

وی بر لزوم بی‌طرفی آژانس اتمی در بحث قطعنامه‌های ضدایرانی غرب تاکید کرد و افزود: در سال ۲۰۰۳ نیز نمایندگی پاکستان در آژانس به صراحت اعلام کرد که آنان نباید تصمیمات سیاسی در ارتباط با موضوع ایران بگیرند اما دیده شد که اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مواضع بی‌طرفانه از خود نداشتند. 

این کارشناس امور هسته‌ای و راهبردی در پاکستان با ابراز نگرانی از اقدامات سیاسی سه کشور اروپایی و آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: مدیرکل آژانس و اعضای شورای حکام نباید گرفتار تله‌های سیاسی شوند به ویژه اقدامات تحریک آمیزی که تل آویو آن را مدیریت می‌کند، لذا باید جلوی هرگونه اقدام منفی برای تخریب توافق هسته‌ای ایران گرفته شود. 

غرب با قطعنامه ضدایرانی خطای همیشگی خود را تکرار کرد

تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام و تصویب دیروز آن زمانی اتفاق افتاد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که گزارش جدیدی درباره ایران آماده کرده است و پس از آن مطرح شد که گزارشی که قرار است در نشست این هفته شورای حکام بررسی شود و می‌گوید ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است. پس از آن نیز آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان[تروئیکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه را برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند و عصر دیروز آنرا با دو رای منفی و سه رای ممتنع به تصویب رسانده اند. قطعنامه ای که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد. 

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشومان در واکنش به این موضوع آن را «برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده» خواند و موجب «سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات» دانست.