هراس تل‌آویو از واکنش مقاومت به مسأله مرزهای آبی لبنان

 پایگاه اطلاع‌رسانی واللانیوز روز جمعه به نقل از مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت که به همین منظور ارتش نیرویی را برای جمع‌آوری اطلاعات متمرکز، افزایش تعداد پهپادها و انجام مانورهای امنیتی در اطراف میدان مستقر کرده است. این اقدام به منزله هشدار در برابر آن چیزی است که ممکن است به زعم رژیم صهیونیستی رخ دهد. مقام‌های امنیتی به ارتش صهیونیستی اعلام کرده‌اند هر گونه رویدادی را خنثی کرده و به سرعت پاسخ دهند. این مقام‌های امنیتی می‌گویند از ارتش رژیم صهیونیستی خواسته‌اند برای سناریوهای شدید اعم از تلاش برای حمله از طریق پهپاد یا هدف قرار دادن مستقیم یا اصابت موشک آماده شوند. این اظهارات و واکنش تل‌آویو پس از آن صورت می‌گیرد که سیدحسن نصرالله ، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان پنجشنبه‌‌شب در سخنانی گفت اقدام رژیم صهیونیستی در اعزام کشتی استخراج گاز به میدان گازی «کاریش» نقض حاکمیت لبنان است.

* نصرالله: همه باید احساس مسؤولیت ملی و اخلاقی داشته باشیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان خود که از طریق شبکه المنار پخش شد، گفت: اقدام اسرائیل در میدان گازی «کاریش» نقض حاکمیت لبنان است و موضوع مرزهای دریایی لبنان باید به یک مسأله ملی بزرگ تبدیل شود. سیدحسن نصرالله افزود: منابع گازی و نفتی موجود در آب‌های لبنان تنها امید باقیمانده برای نجات لبنان در عرصه اقتصادی است. دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه دشمن اسرائیلی به لبنانی‌ها و جهان می‌گوید بزودی استخراج گاز را آغاز خواهد کرد، گفت: «ما در برابر یک تحول و مرحله جدید قرار داریم؛ آنچه در روزهای گذشته رخ داد، تجاوز به لبنان، تحریک، تعدی و قرار دادن لبنان در یک موضع دشوار است که باید به صورت نهایی و واضح، انتخاب خود را انجام دهد». نصرالله با بیان اینکه همه مردم لبنان در برابر موضوعی قرار دارند که باید به یک مساله ملی بزرگ تبدیل شود، افزود: «مرزهای دریایی و منابع موجود در آن هم باید به یک مساله ملی مسلم و قطعی برای هر لبنانی‌ای بدل شود که خود را متعلق به این وطن می‌داند». وی افزود: همه باید احساس مسؤولیت ملی و اخلاقی در قبال این مساله داشته باشند، چرا که مساله منابع نفتی کشور از آزادسازی نوار مرزی در سال 2000 میلادی کم‌اهمیت‌تر نیست. دبیرکل حزب‌الله گفت: نباید اجازه دهیم دشمن گاز و نفت را از میدان «کاریش» استخراج کند. وی تصریح کرد: مقاومت از منابع انسانی و قدرت مالی و نظامی و امنیتی و لجستیکی برای جلوگیری از استخراج نفت و گاز از میدان «کاریش» توسط اسرائیل برخوردار است.

هراس تل‌آویو از واکنش مقاومت به مسأله مرزهای آبی لبنان

* منابع دریایی، تنها امید برای نجات لبنان است

دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه «ما در برابر یک ثروت هنگفت قرار داریم که آن را گنج موجود در کنار خود نامیده‌ایم»، ادامه داد: «ارزش این ثروت این است که تنها امید برای حل بحران‌ها و نجات لبنان است. [این ثروت] متعلق به همه مردم لبنان است. ما باید از این ثروت حمایت کرده و آن را استخراج کنیم و سپس بیشترین استفاده را از آن داشته باشیم». نصرالله افزود: ضرری که اسرائیل در هر جنگ بعدی متحمل خواهد شد به مراتب بیشتر از ضرری است که به لبنان وارد می‌شود. دبیرکل حزب‌الله گفت: مطالبه مردمی از مقاومت مبنی بر دخالت در این قضیه و ممانعت از استخراج نفت و گاز توسط اسرائیل ما را ناراحت نمی‌کند، بلکه ما را خوشحال خواهد کرد. وی در ادامه اظهار داشت: خطر اولی که لبنان را تهدید می‌کند، تلاش آمریکا و اسرائیل برای جداسازی مساحت بزرگی از این منطقه از لبنان است و خطر دوم جلوگیری از اکتشاف و استخراج توسط لبنان. نصرالله افزود: شرکت‌هایی که برای استخراج نفت و گاز لبنان پیشقدم شده‌اند از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدید شده‌اند. لبنان از استخراج نفت خود، منع شده است. این مشکلی است که باید لبنانی‌ها برای حل آن فکری بکنند». وی با بیان اینکه امروز سؤال مهم این است که چگونه در قبال تجاوز اسرائیل در دریا رفتار کنیم، خاطرنشان کرد: «ما به عنوان حزب‌الله، درباره مرزها و منطقه مورد مناقشه سخن نمی‌گوییم، زیرا این مساله‌ای است که حکومت باید درباره آن سخن بگوید اما خطر سومی که لبنان با آن مواجه است، تخلیه میادین نفتی و گازی موجود در آب‌های آن توسط دشمن و سایر کشورهاست. ما زمان زیادی برای آغاز کار در میادین گازی و نفتی موجود در آب‌های لبنان نداریم».