پشت پرده قطعنامه شورای حکام علیه ایران/ جنگ اراده ها میام ایران و غرب

سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با افکارنیوز ، قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان را با هدف فشار سیاسی بر ایران عنوان کرد و گفت: اقدامی که سه کشور اروپایی و آمریکا تهدید به انجام آن در شورای احکام  آژانس بین المللی اتمی کردند با اهداف سیاسی فشار گذاشتن بر روی ایران به منظور وادار کردن ایران برای کوتاه آمدن از مواضع به حق خود در مذاکرات وین است.

وی افزود:  طرف غربی و ایران در یک جنگ اراده ها در مذاکرات به سر میبرند. در حالی که طرف ایرانی آخرین ابتکار عمل ها را برای پیشرفت در مذاکرات انجام داد متاسفانه طرف غربی به دنبال فشار با استفاده از ابزارهایی است که بارها در طول دو دهه گذشته از آن ها استفاده کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: از جنگ سایبری تا جنگ روانی، تحریک به اغتشاش، ترور، خرابکاری و همچنین تبلیغ اپوزسیون ضعیفی که سعی می کنند با پوشش رسانه ای به جلوی صحنه بی آورند تا تهدید به قطعنامه در شورای حکام که تمام این اقدامات برای فشار سیاسی بر روی ایران است تا منجر به عقب نشینی در مذاکرات شود.

خوش‌چشم گفت: ایران با توجه به تفاوت هایی که در تاکتیک مذاکراتی این دولت نسبت به دولت قبل وجود دارد، گفته که مقابله به مثل خواهد کرد و قطعا اگر حتی قطعنامه ضعیفی هم باشد که متضمن هیچ اقدام تنبیهی نباشد و هدف آن فقط فشار سیاسی باشد، باز ایران اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در حالی که دولت قبل در این مواقع عقب نشینی میکرد و امتیازهای مورد درخواست غربی ها را واگذار میکرد اما این دولت روش نمایش اقتدار و مقابله به مثل با فشارها را در دستور کار قرار داده است که تا به حال در طول مذاکرات توفیق داشته و برخی از پیشرفت های مذاکراتی حاصل همین سیاست نمایش اقتدار، رونمایی از موشک ها، پرتاب ماهواره و رزمایش ها بوده و هست.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: همانگونه که در توقیف محموله نفت ایران در سواحل یونان و اقدام مقابله به مثل ایران در توقیف دو کشتی یونانی دیده شد ایران با اقداماتی در سطح بالاتر و شدیدتر با هر گونه فشاری مقابله خواهد کرد و طرف غربی هم مطمئن است که چنین اقدامی یعنی دست زدن به تصویب یک قطعنامه نمایشی در شورای حکام با اقدام دو چندان سخت تر ایران مواجه خواهد شد و تهدیدهای ایران دارای پشتوانه است که این پشتوانه داشتن و معتبر بودن تهدیدات ایران بارها در طول مذاکرات ثابت شده است.

وی گفت: این تهدید به تصویب یک قطعنامه در شورای حکام منتهی به هیچ اقدام عملی بر روی زمین نخواهد شد چرا که اگر طرف های غربی به دنبال پایان بخشیدن به مذاکرات و یا انجام اقدامات خصمانه از طریق تصویب یک قطعنامه در شورای حکام و ارجاع آن به شورای امنیت باشند که این می تواند پایان دهنده مذاکرات باشد قطعا با وتو چین و روسیه مواجه خواهد شد. کما اینکه در این روزها چین و روسیه مخالفت خودشان را با تصویب هر قطعنامه ای اعلام کردند.

پشت پرده قطعنامه شورای حکام علیه ایران/ جنگ اراده ها میام ایران و غرب

خوش چشم گفت: در حالیکه راه کوتاه تر این است که اگر واقعا به دنبال نمایش و فشار سیاسی نبودند به راحتی می توانستند بدون نیاز به قطعنامه شورای حکام با استفاده از مکانیزم ماشه در برجام چنین اقداماتی را انجام دهند. در حالی که ما شاهد هستیم که طرف غربی حرفی از مکانیزم ماشه نمیزند و همین نشان می دهد که این اقدامات حاکی از نمایشی بودن با استفاده از ابزارهای فشارهای سیاسی نخ نما است.

وی در پایان گفت: حالا باید دید آیا طرف غربی عقب نشینی خواهد کرد و یا به سمت همین ادامه فشار نمایشی سیاسی خواهد رفت که قطعا در هر صورت در اراده ایران تاثیر نخواهد گذاشت و ایران مصمم به احقاق حقوق مردم و برداشته شدن تحریم در مذاکرات وین است.