دولت چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداشت / بخشی از قیمت کالاها به دلیل افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد است

احمد امیرآبادی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: حذف ارز 4200  تومانی براساس مصوبه مجلس بود.

وی تاکید کرد: دولت براساس مصوبه مجلس اختیاری پیدا کرد که نسبت به این موضوع اقداماتی را مدنظر قرار دهد.

این نماینده مجلس اظهارکرد: ما سه سال گذشته مشکلات ارز 4200 تومانی را به دولتمردان وقت گوشزد می کردیم و تاکید داشتیم که ما با جاده ارز 4200 تومانی به هیچ جا نخواهیم رسید و نهایتا مسیر ما ناکجا آباد است. به همین جهت دولت قبل اراده ای جهت ساماندهی این موضوع نداشت.

وی با بیان اینکه اگر در دولت قبل حذف ارز 4200 تومانی مبنا قرار می گرفت در حال حاضر بسیاری از مشکلات وجود نداشت، تاکید کرد: اگر حذف ارز ترجیحی در دولت قبل مدنظر قرار می گرفت مشکلات کمتر از شرایط فعلی بود.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداشته است،بیان کرد: مسیر ارز 4200 تومانی مسیری نبود که بتوان تا انتها آن را ادامه داد.

وی تاکید کرد:بخشی از قیمت کالاها به دلیل افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد است و بخش دیگری از آن هم مربوط به عدم نظارت بر این بخش است و دولت باید به جد به این بخش نظارت کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مسئولان دولتی باید به جد به موضوع گرانی کالاهای اساسی ورود کرده و اجازه ندهند که افراد سودجو از این موضوع سواستفاده کنند.

عضو هئیت رئیسه مجلس تاکید کرد: همچنین دولت و دستگاه های ناظر باید با احتکارکنندگان کالای اساسی مردم برخورد قاطع داشته باشند لذا در این راستا سازمان تعزیرات،وزارت اقتصاد، صمت و جهادکشاورزی وظایفی برعهده دارند که باید به آنها عمل کنند.

دولت چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداشت / بخشی از قیمت کالاها به دلیل افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد است

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما نباید بگذاریم به مردم فشار وارد شود،تاکید کرد: براساس قانون بودجه، قیمت کالاهای اساسی نباید بیشتر از شهریور 1400 باشد و مابه التفاوت آن باید براساس کالابرگ بر مردم پرداخت کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه زمانی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد، اظهاکرد: تا زمانی که دولت زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی را آماده کند، یارانه نقدی ادامه خواهد داشت. البته دولتمردان دو الی سه راهکار در این بخش را پیشنهاد داده اند وتغییر ریل در این بخش احتمالا از شهریور به بعد عملیاتی خواهد شد.