منتظر روزی هستیم که برجام نهایی شود

«بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان که به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر کرده، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۴ خرداد ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی قرار گرفت و پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: من به خانه و موطن خود آمده‌ام. ملت پاکستان و ایران علقه‌های تاریخی گسترده‌ای دارند. نه تنها همسایه هستیم بلکه برادر و خواهر هستیم و بی صبرانه علاقه‌مند هستم که با شما همکاری کنم و مناسبات فیمابین را به قله‌های رفیع‌تر برسانیم.

بلاول بوتو زرداری اضافه کرد: مایلم از جانب دولت و ملت پاکستان پیام حسن نیت و محبت را به برادران و خواهران ایرانی انتقال دهم. ایران همسایه‌ مهم پاکستان محسوب می‌شود. همسایه‌ای که با آن دارای علقه‌های برادری و تاریخ مشترک هستیم. پاکستان و خودم به دنبال این هستیم که به عنوان اولویت روابط خود را با ایران ارتقا دهیم و بتوانیم با استفاده از شرایط دو کشور روابط را رو به جلو ببریم.

وی بیان کرد: درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم و راه های ارتقای روابط دوجانبه را شناسایی کردیم که بتوانیم روابط دوجانبه را به میزانی که شایسته آن است، برسانیم. درباره مدیریت مرزها و تبادل زائران، ارتباط مردم با مردم، ارتباطات فرهنگی صحبت کردیم. مصمم هستیم موانع اصلی بر سر راه تجارت و روابط بیشتر را برداریم و بتوانیم از طریق تهاتر و تجارت مرزی بیشتری داشته باشیم و نقاط مرزی بیشتری را افتتاح کرده و بازارچه‌های مرزی بیشتری را داشته باشیم و فرصت‌هایی را فراهم کنیم تا روابط اقتصادی و بازرگانی را گسترش دهیم که برای مردم دو کشور همراه با منفعت است و باعث رفاه و شکوفایی اقتصادی ملت‌هایمان در مناطق مرزی خواهد شد.

* متعهد هستیم که همکاری‌های انرژی خود را افزایش دهیم

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: متعهد هستیم که همکاری‌های انرژی خود را افزایش دهیم و بتوانیم برق بیشتری از ایران وارد کنیم. همچنین در خصوص امکان تبادل زندانیان صحبت کردیم، البته در چارچوب‌های حقوقی موجود در دو کشور. از مهمان نوازی ایران بسیار سپاسگزاریم و از اینکه تسهیلگر زیارت و سفر زوار پاکستانی هستند و درباره این‌که چگونه می‌توانیم امکانات بیشتری برای زائران فراهم آورده و علقه‌های برادری بیشتری بین دو کشور ایجاد کنیم، صحبت کردیم.

وی گفت: درباره شرایط مختلف به خصوص شکنندگی شرایط موجود در افغانستان صحبت کردیم. ما نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم. برای چهار دهه میزبان میلیون‌ها آواره بودیم و ما از استقرار صلح و ثبات و شکوفایی در افغانستان منافع داریم. در این برهه حساس باید از این ملت حمایت کرده و بخواهیم که منابع مسدود شده آنها آزاد شود. هیأت حاکمه افغانستان هم باید به سمت فراگیرتر بودن پیش برود و در مسیر مبارزه با تروریسم گام‌های جدی بردارند.

بلاول بوتو زرداری ادامه داد: همچنین در خصوص جامو و کشمیر که به صورت غیرقانونی اشغال شده صحبت کردیم. از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت بی دریغ از آرمان جامو و کشمیر سپاسگزاریم. درباره اسلام هراسی در سراسر دنیا صحبت کردیم. در هندوستان شاهد بودیم که حملاتی علیه مسلمانان صورت گرفته است. باید در برابر بیگانه هراسی و اسلام هراسی و خشونت بایستیم، خشونت‌هایی که براساس دین و باور باشند، قابل قبول نیستند. با وزیر توافق کردیم گفت‌وگوها را ادامه دهیم و توافق کردیم که گفت‌وگو و دیپلماسی راه‌های رسیدن به صلح خواهد بود.

منتظر روزی هستیم که برجام نهایی شود

وی خاطرنشان کرد: مترصد و مشتاق دیدن روزی هستیم که برجام نهایی شود و این حق مردم ایران است و باعث می‌شود شرایط و فضای مناسب‌تری برای تعامل با ایران ایجاد شود. 

وزیر خارجه پاکستان در پایان گفت: مایل هستم بار دیگر بر اهمیت مناسبات ایران با پاکستان تأکید کنم و تأکید کنم که ما عزم داریم این روابط را تقویت کنیم.

 امیرعبداللهیان در پایان آلبومی از تصاویر حضور بی نظیر بوتو در ایران و حرم مطهر امام رضا (ع) به همتای پاکستانی و فرزند بی نظیر بوتو هدیه داد.