اولیانوف: هنوز امید‌هایی برای احیای برجام هست

میخائیل اولیانوف ، درباره قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ایران می‌خواهد با ارائه اطلاعات موثق با آژانس همکاری کامل داشته باشد، گفت: «معتقدم واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبیعی و کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

چندی پیش، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  قطعنامه‌ای ضد ایرانی را با ۳۰ رای موافق تصویب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، با تصویب این قطعنامه از ایران به ادعای ناتوانی در توضیح برای ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده انتقاد کرد. این قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع تصویب شد. دو کشوری که با این قطعنامه مخالفت کردند روسیه و چین بودند.

در متن این قطعنامه ادعا شده این نهاد به دلیل عدم همکاری کافی ایران نگران است و از ایران می‌خواهد «بدون تأخیر» با آژانس بین‌المللی تعامل کند.

مقامات ایران نیز در واکنش به این قطعنامه سیاسی، برخی دوربین‌های نظارتی فراپادمانی را خاموش و دستگاه جریان سنج در تاسیسات تولید آب سنگین و دستگاه اندازه گیری آنلاین غنی سازی در نطنز را حذف کردند. 

پس از آن آژانس انرژی اتمی در گزارش خود مدعی شد: «ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که آماده‌سازی برای فرآیند غنی‌سازی را آغاز کرده، اما تهران شفاف‌سازی نکرده است که تا چه سطحی غنی‌سازی خواهد کرد. ایران قبلاً به آژانس اطلاع داده بود که از دو آبشار IR-۶ می‌توان برای غنی سازی تا ۵ یا ۲۰ درصد خلوص استفاده کرد.»

اولیانوف: هنوز امید‌هایی برای احیای برجام هست

رویترز نوشت آژانس انرژی اتمی تأیید کرد در گزارشی محرمانه به کشور‌های عضو آمده است ایران اطلاع داده که غیرفعال‌سازی آبشار IR-۶ در تأسیسات فردو آغاز شده است، فرآیندی که مقدم بر غنی‌سازی و همچنین شامل وارد کردن UF۶ به ماشین‌ها است.