حامی دولت جامعی هستیم که نماینده آرای مردم عراق باشد

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امروز شنبه با خالد العبیدی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق دیدار کرد.

پایگاه خبری موازین نیوز ضمن نقل بیانیه دفتر العبیدی، گزارش داد، آل صادق و هیأت همراه وی با العبیدی دیدار و طرفین مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی را بررسی کردند.

العبیدی گفت که عراق مایل است بهترین روابط را در تمامی زمینه‌ها با همسایگانش داشته باشد؛ به نحوی که این روابط به سود منافع مشترک دو کشور باشد.

حامی دولت جامعی هستیم که نماینده آرای مردم عراق باشد

وی با بیان اینکه حسن همجوری و افزایش همکاری بین کشورها، عاملی در تثبیت امنیت و ثبات است، تصریح کرد، ضعف عراق باعث اختلالهای گسترده‌ای شده است که بیشتر کشورهای خاورمیانه از آن متضرر شده‌اند.

آل صادق هم با بیان اینکه یک عراق باثبات و مستقل، باعث ثبات در ایران، منطقه و جهان خواهد شد، گفت: ایران از هر شخصیت ملی‌گرایی که منافع عراق و ملت آن را در اولویت خود قرار می‌دهد، حمایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد، تهران حامی دولت جامعی است که نماینده تمامی آراء مردم عراق باشد. در این دیدار، مشکلات مختلفی که ایران و عراق با آن مواجه هستند، بررسی شد.

همزمان با خروج جریان صدر از روند سیاسی، برخی منابع عراقی روز گذشته گزارش دادند که رایزنی‌ گروه‌های مختلف این کشور برای تشکیل دولت جدید افزایش یافته است. روسای فراکسیون‌های سیاسی سعی دارند طی روزهای آینده نشستی را برگزار و طی آن سازوکار تشکیل کابینه بر اساس ضوابط و برنامه دولتی که گروه‌های مربوطه تعیین کرده‌اند، بررسی کنند.

 یک منبع آگاه گفت که چارچوب هماهنگی شیعیان به منطقه کردستان عراق جهت تعیین تکلیف پرونده نفت، تقریبا چراغ سبز نشان داده و در انتظار نتایج گفت‌وگوها و بررسی‌ها برای نشان دادن چراغ سبز نهایی جهت توافق با شرکت صادرات نفت «سومو» عراق است و بغداد نیز در جریان طرح‌های جدید منطقه کردستان قرار خواهد گرفت.

به گفته این منبع، دولت آینده نیز بر سر سه محور مهم اعم از ایجاد فرصت کاری برای بیکاران، فعال‌سازی دو بخش خصوصی و مختلط و پرونده‌های خدماتی، سلامت و انرژی تمرکز خواهد داشت. اخیرا «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در اظهاراتی خروج خود را از فرایند سیاسی عراق رسما اعلام کرد. 

جریان صدر در انتخابات عراق موفق شده بود با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.