دیدار هنیه با نصرالله؛ اتحاد علنی علیه رژیم صهیونیستی

نگاهی اجمالی به رویدادهایی که در سرزمین‌های اشغالی میان نیروهای اشغالگر و مقاومت فلسطین رخ داده و همچنین مجموعه تحولات سیاسی‌ای که در لبنان در ارتباط با صهیونیست‌ها در جریان است، بهتر می‌تواند اهداف و معانی این سفر مهم را توضیح دهد. 

1- از شروع ماه مبارک رمضان، رژیم مجعول صهیونیستی حلقه محاصره علیه فلسطینی‌ها در قدس اشغالی و کرانه باختری را تنگ‌تر کرد که در نهایت باعث افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها با مبارزان فلسطینی در مناطق مختلف شد. در رام‌الله، جنین و در طولکرم نظامیان صهیونیست با حمله به فلسطینی‌ها د‌ه‌ها نفر را به شهادت رساندند و صدها نفر را بازداشت کردند. صهیونیست‌ها حتی به خبرنگاران نیز رحم نکردند و شیرین ابوعاقله، خبرنگار بسیار مشهور و محبوب فلسطینی- آمریکایی را در جنین با شلیک یک تک‌تیرانداز به شهادت رساندند و ۲ نفر از همراهانش را مجروح کردند. در بیت‌المقدس، شهرک‌نشینان با برگزاری راهپیمایی پرچم و تعرض به مسجدالاقصی زمینه‌های خشونت دوباره علیه نمازگزاران فلسطینی را فراهم کردند که تا هفته‌ها ادامه داشت. 

2- از سوی دیگر همزمان با تشدید سرکوب فلسطینی‌ها، رسانه‌های اسرائیلی از سفر یک هیات سعودی به سرزمین‌های اشغالی در اواخر اردیبهشت خبر دادند و رسانه‌های آمریکایی از تشدید تلا‌ش‌های واشنگتن و میانجیگری برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو گفتند. پایگاه خبری آکسیوس اخیرا به نقل از ۴ منبع آگاه گزارش داد کاخ سفید در حال تهیه نقشه‌ راهی برای عادی‌سازی روابط رژیم‌های صهیونیستی و سعودی است. به دنبال آن، تایید سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و فلسطین اشغالی نیز نشان از مجموعه تلاش‌های سعودی- صهیونیستی- غربی علیه جبهه مقاومت دارد، تا جایی که «محمد النعیمی» عضو شورای عالی سیاسی یمن سفر بایدن به منطقه را پیام جنگ به منطقه و تقویت ائتلاف علیه نیروهای مقاومت خواند. 

3- در لبنان تحرکات رژیم موقت صهیونیستی در نزدیکی مرزهای این کشور بشدت افزایش پیدا کرده و تعرضات نظامیان اشغالگر صهیونیست از زمین و هوا علیه مرزهای لبنان به صورت روزانه ادامه دارد. اختلافات بیروت با تل‌آویو بر سر میدان گازی «کاریش» و عبور کشتی اسرائیلی از خط 29 دریایی لبنان برای استخراج گاز از میدان گازی موجب هشدار شدید دبیرکل حزب‌الله به صهیونیست‌ها نیز شد. 

4- مجموعه تحولات و تهدیدهای مشترک تازه علیه مقاومت، بیش از پیش اتحاد و هماهنگی نیروهای خط مقاومت در کشورهای مختلف را می‌طلبد. سفر مهم بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به تهران و اکنون سفر کم سابقه اسماعیل هنیه به لبنان و دیدار با علامه سیدحسن نصرالله را در همین راستا باید ارزیابی کرد؛ دیدارهایی برای آشکار کردن و تقویت اتحاد میان نیروهای مقاومت و اقداماتی برای تضعیف هر چه بیشتر ائتلاف‌های عبری- عربی- غربی علیه ایران و جبهه مقاومت در منطقه. 

«طاهر نونو» مشاور اسماعیل هنیه درباره جزئیات دیدار با دبیرکل حزب‌الله گفت: در این دیدار سطح بالا، حقایق منطقه و متغیرات و تحرکات سیاسی در چارچوب تلاش اشغالگران برای تسلط بر منطقه به‌ شیوه‌های مختلف از جمله تسلط بر منابع منطقه از طریق دروازه عادی‌سازی روابط، تلاش برای ایجاد ائتلافات سیاسی و امنیتی و حمله به وحدت امت و ایجاد اختلاف و درگیری میان آنها و راهکارهای مقابله با آن و اتحاد نیروهای مقاومت در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

دیدار هنیه با نصرالله؛ اتحاد علنی علیه رژیم صهیونیستی

وبگاه فلسطینی «سما» نیز در گزارشی، سفر هیأت حماس به لبنان را به دنبال افزایش تنش میان لبنان و رژیم صهیونیستی در پی حضور کشتی صهیونیستی در منطقه مورد منازعه ۲طرف برای استخراج گاز خوانده است. اسماعیل هنیه علاوه بر نصرالله، با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نیز دیدار و مخالفت قاطع مقاومت فلسطین را با دزدی دریایی رژیم صهیونیستی از منابع گازی لبنان اعلام کرد و با اشاره به برگزاری موفق انتخابات پارلمانی و تشکیل کابینه جدید در بیروت، خواستار اتحاد گروه‌های سیاسی لبنان برای مقابله با صهیونیست‌ها شد. 

با توجه به بحران سیاسی در تل‌آویو، فروپاشی کابینه چرخشی «نفتالی بنت- یائیر لاپید» و برگزاری انتخابات زودهنگام کنست در سرزمین‌های اشغالی (پنجمین انتخابات ۴ سال اخیر!)، سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنان و دیدار با سیدحسن نصرالله را باید نقطه عطفی در تقویت و تزریق خون تازه در رگ‌های جبهه مقاومت برای تسریع در فروپاشی رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.

مهدی گرگانی