اختلاف مقامات رژیم صهیونیستی بر سر برجام

رسانه‌های عبری زبان در گزارش‌هایی اعلام کردند که مقامات ارشد دفاعی در مورد موضع رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند.

به گزارش یدعوت آحارنوت چندین ژنرال صهیونیست، از جمله رئیس اطلاعات نظامی این رژیم، بر خلاف موضع رسمی رژیم صهیونیستی، از بازگشت به توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام حمایت کرده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که قدرت‌های جهانی پس از چندین ماه توقف مذاکرات، آماده برگزاری مجدد مذاکرات در وین برای احیای برجام هستند.

پیشتر از این مقامات رژیم صهیونیستی بار‌ها علام کرده‌اند که این رژیم به طور رسمی به شدت با بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ مخالف است، توافقی که در زمان امضای آن هم آن‌ها مخالف بودند و اکنون هم مدعی‌اند ایران غیرقابل اعتماد و ناتوان از اجرای تعهدات خود است.

اما اکنون مقامات ارشد اطلاعاتی مدعی‌اند که توافق بد بر عدم توافق ارجحیت دارد، زیرا به رژیم اشغالگر زمان می‌دهد تا برای پاسخ‌های نظامی گسترده علیه ایران آماده شود.

رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، رئیس بخش تحقیقات اطلاعات نظامی ارتش، رئیس بخش استراتژیک ارتش؛ و یک مقام نظامی مسئول امور ایران از جمله افرادی هستند که این نشریه صهیونیستی اعلام کرده موافق بازگشت به توافق هسته‌ای هستند.

در این گزارش آمده است که این مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند «بنی گانتس» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز از بازگشت به توافق حمایت می‌کند.

گانتس پیشتر گفته بود که از یک توافق «گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر» حمایت می‌کند.

اختلاف مقامات رژیم صهیونیستی بر سر برجام

اما در مقابل، اعضای ارشد موساد از جمله «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی این رژیم و «آویو کوخاوی» رئیس ارتش صهیونیستی، علیه این گروه برخاسته و از موضع رسمی رژیم صهیونیستی در برابر توافق حمایت کردند.

این در حالیست که ساعاتی پیش «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره نتایج سفرش به ایران و ملاقات با مقامات ایرانی، در حساب توییتری خود اعلام کرد: «از مهمترین نتایج سفر من به ایران این است که ما توانستیم بن‌بست اخیر را برطرف کنیم؛ بنابراین مذاکرات وین که مدتی متوقف شده است، دوباره از سر گرفته خواهد شد.»

دور هشتم مذاکرات وین که از ۶ دی سال گذشته و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شده بود، از ۲۰ اسفند، با اعلام جوزپ بورل به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. مذاکره کنندگان کشورمان در این دور از مذاکرات بر لغو کامل تحریم‌ها تاکید دارند.