بهبود روابط عربستان و ایران بر امنیت ملی عراق تاثیر دارد

«حسین علاوی» گفت: سفر الکاظمی به عربستان و ایران در سایه رویکرد کاهش تنش دولت کنونی در منطقه و ایجاد معادله ثبات و سازوگاری منطقه‌ای انجام شد.

به گزارش الفرات، او گفت: تلاش برای تحقق خروجی مذاکرات عربستان و ایران و کاهش تنش، هدف راهبردی عراق از آغاز مذاکرات میان دو کشور طی ماه آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی بود و پنج دور مذاکرات منجر به حصول روند جدیدی در مناسبات عربستان و ایران شد و اکنون تصمیم گرفته شده مذاکرات از سطح امنیتی به سطح سیاسی و میان وزرای امور خارجه دو کشور ارتقا داده شود، این دستاوری منطقه‌ای برای عراق و میزبانی این مذاکرات علیرغم دشواری آن محسوب می‌شود که به دلیل توان الکاظمی در اعتمادسازی به تحقق پیشرفت‌های بیشتر در رفع اختلافات و پیشبرد مذاکرات منجر شد.

مشاور الکاظمی گفت: ما اکنون در آستانه تحولی مهم در مناسبات عربستان و ایران قرار داریم که بازتاب مثبتی بر امنیت ملی عراق خواهد داشت؛ این تحول مهم، آمادگی برای بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک میان ریاض و تهران در مرحله آتی است لذا ثبات و سازوگاری اجتماعی، اولویت اساسی عراق برای توسعه، عمران و پیشرفت اقتصادی خود و کشور‌های منطقه است.

بهبود روابط عربستان و ایران بر امنیت ملی عراق تاثیر دارد

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.