نشست دریای خزر به توسعه حمل و نقل دریایی کمک می‌کند

اجلاس سران پنج کشور ساحل دریای خزر (جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران) قرار است روز 29 ژوئن (امروز هشتم تیرماه) در «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان برگزار شود و شماری از موضوعات از جمله همکاری و امنیت مورد بحث قرار خواهد گرفت.

«محسن پاک‌ آئین» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گفت: «برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحل دریای خزر و همچنین برگزاری نشست‌های دوجانبه چند جانبه در قالب این نشست، به توسعه تجارت، ترانزیت، انرژی و کشاورزی و گردشگری پنج کشور کمک می‌کند».

پاک‌ آئین در ادامه افزود که این نشست ها به توسعه بیشتر حمل و نقل دریایی در دریای خزر از طریق بنادر پنج کشور کمک می کند. همچنین امکان افزایش حمل و نقل بار در بین این کشورها از طریق راه آهن وجود دارد.

سفیر سابق کشور ایران تصریح کرد که توسعه همکاری‌های بخش خصوصی کشورهای حاشیه خزر، حمایت‌های لازم و کاهش عوارض می‌تواند به توسعه بیشتر روابط اقتصادی کمک کند.

بر اساس این گزارش، «غلامعلی جعفرزاده» یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی نیز گفته است که نشست رؤسای کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند به توسعه بیشتر روابط در زمینه‌های مختلف کمک کند.

این نماینده سابق مجلس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که توسعه همکاری در میان بخش‌های خصوصی کشورهای حاشیه دریای خزر، حمایت‌های لازم را ارائه می‌دهد و کاهش عوارض می‌تواند به توسعه بیشتر روابط اقتصادی کمک کند.

نشست دریای خزر به توسعه حمل و نقل دریایی کمک می‌کند

وی در این خصوص توضیح داد: «این نشست می‌تواند به توسعه این کشورها و منطقه در کل کمک کند. این نشست کشورهای حاشیه دریای خزر بر کاهش سطح آب دریای خزر و رفع مشکل زیست محیطی و گام‌هایی که می‌توان در این راستا برداشت، متمرکز خواهد بود».