وزیر خارجه اردن: امان بخشی از ائتلاف علیه ایران نیست

در حالی که منابع خبری و رسانه‌های غرب از امکان ایجاد  ائتلاف عربی اسرائیلی در منطقه غرب آسیا در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه خبر می‌دهند، وزیر خارجه اردن بار دیگر وجود چنین ائتلافی را که گفته می‌شود برای مقابله با ایران شکل می‌گیرد،  رد کرد.

ایمن الصفدی امروز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه النهار العربی لبنان مدعی شد که «آنچه در گذشته و حال درباره ائتلاف عربی اسرائیلی (نظامی) برای مقابله با ایران مطرح شد، به گوش ما نخورده است و اردن بخشی از این ائتلاف نیست و کسی هم برای ما مطرح نکرده است و در نشست آتی جده (رهبران 9 کشور عربی و جو بایدن) نیز مطرح نخواهد شد.»

این دومین بار است که طی یک هفته گذشته ایمن الصفدی، وجود ائتلاف ضد ایرانی را بعد از اظهارات عبدالله دوم، پادشاه اردن تکذیب می‌کند.

اردن پیشتر بارها خواستار ایجاد ائتلاف نظامی شبیه به ائتلاف ناتو در غرب آسیا شده است و هفته پیش عبدالله دوم در مصاحبه با شبکه آمریکایی گفت که ایجاد این ائتلاف ضروری است و در صورت تشکیل آن، امان عضو این ائتلاف خواهد شد.

وزیر خارجه اردن هفته پیش با بیان اینکه این کشور به دنبال روابط خود با ایران است، مدعی شده بود که در ناتوی‌ای که اَمّان خواهان تشکیل آن است، اسرائیل عضو نخواهد بود.

صفدی در گفت‌وگویی با شبکه قطری الجزیره گفت که «ما به دنبال روابط خود با ایران هستیم، ولی برای پرداختن به همه دلایل تنش‌ها، باید گفت‌وگو کرد.»

به‌رغم این ادعاهای مقامات اردنی، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد که مارس گذشته (فروردین و اردیبهشت) نشستی محرمانه در «شرم‌الشیخ» با حضور مقامات ارتش رژیم اسرائیل و ارتش عربستان سعودی، اردن و مصر برگزار شد و طرفین در این نشست به چگونگی هماهنگی برای مقابله با «توانایی‌های موشکی و پهپادی ایران» پرداختند.

وزیر خارجه اردن: امان بخشی از ائتلاف علیه ایران نیست

بر اساس گزارش این روزنامه، از میان شرکت‌کنندگان در این نشست، «آویو کوخاوی» رئیس ستادکل ارتش رژیم اسرائیل و «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان حضور داشتند.

این روزنامه در ادامه نوشت: «نمایندگانی از قطر، اردن، مصر، امارات متحده عربی و بحرین در این نشست حضور داشتند و در خصوص «گام‌های اولیه همکاری» گفت‌وگو کردند.

مجله اکونومیست نیز نوشت که ائتلاف ناتوی خاورمیانه‌ای در حال شکل‌گیری است و انگیزه ایجاد آن نگرانی از ایران و توانمندی‌های این کشور است.