رایزنی‌های مهدی صفری در این کشور آفریقایی

« مهدی صفری » معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که در رأس هیأتی به کامپالا پایتخت اوگاندا سفر کرده امروز (پنجشنبه) با وزیر تجارت و صنایع و همچنین وزیر کشاورزی اوگاندا دیدار و راه‌های گسترش روابط را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد. 

در این ملاقات‌ها برگزاری قریب الوقوع کمیسیون مشترک همکاری‌ها، افزایش حجم مبادلات تجاری، سرمایه گذاری در بخش‌های قهوه، دام، نفت، صنایع کوچک و محصولات کشاورزی و تاسیس مرکز نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در اوگاندا مورد تاکید قرار گرفت.

طرفین با اشاره به ضرورت اجرایی شدن اسناد همکاری، تبادل هیأت‌های سیاسی و اقتصادی برای ارزیابی نحوه تحکیم روابط را مورد توافق قرار دادند.

آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی هم که همراه با این هیأت در کامپالا حضور دارد، با همتایان خود در اوگاندا ملاقات و در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو کردند.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و هیات همراه همچنین روز چهارشنبه با وزیر مشاور در امور خارجه اوگاندا ملاقات و در خصوص نحوه توسعه روابط دو کشور گفت‌وگو کرد. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین عصر چهارشنبه با «یووری موسوینی» رئیس جمهور اوگاندا دیدار و گفت‌وگو کرد. 

 رایزنی‌های مهدی صفری در این کشور آفریقایی

رئیس جمهور اوگاندا در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و درود به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اسلامی ایران، به چهار بار سفر خود به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: میزبان سه رئیس جمهور پیشین ایران بودم و خوشحال خواهم بود که میزبان دکتر رئیس رئیس جمهور ایران در کامپالا باشم. 

صفری هم ضمن ابلاغ سلام آیت الله رئیسی به موسوینی، ریاست وی بر جنبش عدم تعهد در سال آینده را تبریک گفت.

در این ملاقات بر ضرورت افزایش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی دو کشور تاکید و در خصوص موارد زیر توافق شد: اعزام هیأت مقدماتی کمیسیون مشترک و در پی آن برگزاری نشست کمیسیون مشترم همکاری در تهران، صادرات دارو تجهیزات پزشکی، محصولات نانو تکنولوژی بایوتکنولوژی، آی تی و تجهیزات ارتوپدی به اوگاندا، همکاری بانکی، اعزام گروه تحقیقات پزشکی به اوگاندا جهت بررسی نحوه همکاری در بخش بیماری‌های دام، خرید محصولات کشاورزی، همکاری در زمینه نفت و انرژی، تولید موتور سیکلت برقی و تراکتور در اوگاندا، سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور.

در این ملاقات‌ها موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، همکاری‌های کشاورزی، بهداشتی، دارویی، مصالح ساختمانی، دامپزشکی و بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در این سفر با خانم «نابانجا» نخست وزیر اوگاندا ملاقات کرد. در این دیدار موضوع دیدار نخست وزیر اوگاندا از ایران مورد توافق قرار گرفت. همچنین موضوعات لغو محدودیت‌های ورود دارو و تجهیزات پزشکی ایران به اوگاندا، اعزام گروه تحقیقات دامپزشکی ایران به اوگاندا برای تامین واکسن دام، همکاریهای بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی و آی تی، توسعه کشاورزی، تأمین مواد شیمیایی مورد نیاز اوگاندا و تامین گوشت مورد تبادل نظر قرار گرفت و توافقاتی انجام شد.