پر کردن استخرهای لاکچری با آب یارانه‌ای

مردم تهران در روز ۱۰ تیرماه امسال یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون متر مکعب آب را درحالی مصرف کردند که میزان ورودی آب سدهای پنج‌گانه استان، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، حدود ۹۸۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از ۱۲۰۳ میلیون مترمکعب بوده و  ۱۹ درصد کاهش‌یافته است.

از طرف دیگر از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر سال ۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۱۸۰.۱ میلی‌متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده که این مقدار نسبت به  ۲۶۹ میلیمتر بارندگی متوسط بلندمدت ۵۳ساله، کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

پر کردن استخرهای لاکچری با آب یارانه‌ای

این میران مصرف همچنین در شرایطی است که  بدانیم بهای تمام شده تولید هر مترمکعب آب در تهران ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و متوسط قیمت فروش ۷۰۰ تومان است بنابراین، در هر مترمکعب آب ۲۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود.

البته این یارانه برای کالایی ضروری مثل آب بد نیست اما وقتی حجم زیادی از آب مصرفی شهری مثل تهران در خانه های ویلایی لوکس شمال شهر صرف آبیاری درختان و پرکردن استخرها می شود، باید به موضوع به شکل دیگری نگریست.

این روند نگران کننده مصرف آب سبب شد در روزهای اخیر شرکت آب و فاضلاب استان تهران با ارسال پیامکی به شهروندان آنان  را نسبت به موضوع  مدیریت مصرف حساس کند.

این در حالی است که به نظر می رسد رفتار مصرفی برخی مشترکان همچنان رفتار غلطی است که ناشی از جوابگو متناسب نبودن جریمه در نظر گرفته شده با جرم است.

در همین باره چندی پیش"فیروز قاسم زاده" سخنگوی صنعت آب کشور به خبرنگار ایرنا گفت: این جریمه‌ها بر اساس قانون است.  بنابراین ممکن است جریمه مطابق درآمد مشترکان نباشد و برای این امر بحث قطع آب در نظر گرفته شده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: اما علاقه‌ای برای قطع نیست، زیرا آنها هم شهروندان هستند و باید آب مصرفی و مورد نیاز آنها را تامین کرد. امید است با اقدام‌هایی که در نظر گرفته شده این مشترکان نسبت به رعایت الگوی مصرف دقت بیشتری داشته باشند.