امسال موجی درباره دیپلماسی اقتصادی در کشور ایجاد شده است

مهدی صفری معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه ، در اولین همایش بزرگ دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: دکتر صالحی به همه مطالبی که لازم بود در سخنرانی‌شان اشاره و نیمه پر و خالی لیوان را ارزیابی کردند. اما من می‌خواهم چند نکته را درباره دیپلماسی اقتصادی مطرح کنم. این معاونت چند سال است شکل گرفته و از بعد از انقلاب نیز در وزارت امور خارجه وجود داشت، اما این اواخر با تغییر چارت بین سه تا پنج سال گذشته شکل گرفته است. امسال موجی درباره دیپلماسی اقتصادی در کشور ایجاد شده است و هر وزارتخانه در امور مربوط به خارج از کشور خود دیپلماسی اقتصادی را نیز به دستورکارش اضافه کرده است.

به گزارش خانه دیپلماسی، صفری افزود: جایگاه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه است، زیرا اگر ۵۰ درصد یک کار در ایران انجام شود ۵۰ درصد آن هم مربوط به خارج از کشور است و دیپلمات‌ها باید دنبالش کنند. همچنین لازم است در پایان کار این همایش رهنمودهای ایجاد شده که همیشه هم بوده‌اند، اجرا شود. برای مثال در منطقه قفقاز بیش از ۱۰۰ تز دکترا نوشته شده که خط لوله و ترانزیت از کجا باید برود اما چه کسی اجرایش کرده است؟ سوم اینکه وزارت امور خارجه در هشت پایه امر دیپلماسی اقتصادی را دنبال می‌کند، اما تا حرف از این عبارت می‌شود همه به صادرات اشاره می‌کنند. اولویت دولت سیزدهم همکاری با سایر کشورهاست. ارزآوری را از صادرات تعریف می‌کنیم، اما واردات نیز ارزآوری دارد؛ مثلاً کودی از خارج کشور وارد می کنیم که وقتی یک کشور به اصطلاح بازی درمی‌آورد می‌توانیم آن را چند منبعی کنیم تا قیمت کاهش یابد. قدم بعدی این است که محصول وارداتی را خود در داخل کشور تولید کنیم. این موضوع با اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است و در بندرعباس در حال انجام است.

دیپلماسی اقتصادی

او ادامه داد: در بحث دانش و تکنولوژی‌ها که چهار نوع هستند، ما نه اولین جایگاه بلکه بین ده جایگاه اول در میان کشورها قرار داریم؛ درباره نانو که در این جایگاه هستیم و درباره بایو نیز قطعاً هستیم. تجهیزات پزشکی سطح بالا در اختیار داریم که رئیس‌جمهور در سفرهای اخیر خود به جای محصولات صادراتی تجهیزات پزشکی هدیه می‌کنند. همچنین تجهیزات جراحی رباتیک از راه دور به اندونزی اهدا شده و ۵۶۰ پزشک آموزش دیده‌اند و به زودی بیمارستان مشترکی تاسیس می‌شود که نشان می‌دهد بحث دانش‌بنیان‌ها که در فرمایش مقام معظم رهبری بر آن تاکید شد نیز از اهداف اصلی وزارت امور خارجه است.

وی ادامه داد: من اخیراً اوگاندا بودم. یکی از اهداف وزارت امور خارجه تامین امنیت غذایی است، اما مشکلات بانکی هم داریم. بررسی کردیم که در دنیا ۸۰ درصد کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و مرکزی، هند و سایر کشورها نیاز به اوره دارند و متقابلا کالایی دارند که ما نیاز به آن داریم. درباره سواپ نفت و گاز دیپلماسی انرژی داریم. در هشت ماه اخیر در سه کشور پالایشگاه گرفتیم. قبلاً در آسیای مرکزی ارتباط انرژی نفت و گاز نداشتیم و اینکه در پالایشگاهی از آنها نفت ما حاضر شود سابقه نداشته است، اما الان به دو سه کشور راه یافته و این ناشی از اقدام وزارت امور خارجه بوده است. درباره خودکفایی هر سال ۱.۲ میلیارد مواد شیمیایی برای داروها وارد می‌کنیم، اما ضعف ما برای فرمولی است که یا نداریم و یا داریم و تمرکزی بر آن نداریم، بنابراین واردات را به توان داخلی منتقل می‌کنیم. فرمولاسیون از طریق روش دیپلماسی نرم خریداری یا وارد می‌شود و در داخل اجرا می‌کنیم. این همکاری چند ماه است با معاونت فنی در جریان است. در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان ۶۳۰ شرکت دانش‌بنیان که قابلیت صادراتی دارند و تشخیص آن نیز بر عهده ارگان مربوطه است، مارکتینگ را بر عهده دارند و هر کشوری که سه یا چهار کالای ما را بخواهد، نمایندگی خواهد داشت. کاری که در اوگاندا کردیم این بود که با رئیس‌جمهورشان توافق کردیم از موسسه رازی افرادی بیماری را تشخیص داده و واکسن را ما تهیه کنیم تا اگر جواب داد و نتیجه‌بخش بود دیگر تکیه‌مان بر برزیل یا قزاقستان نباشد و منابع خود را افزایش دهیم.

ما بر اساس هشت فاکتور در وزارت امور خارجه در هماهنگی با هم از دانش‌بنیان‌ها، هم از صادرات و هم از واردات ارزآوری داریم. صادرات ما نیز رشد خوبی داشته است. در صادرات به کشورهای آسیای مرکزی قفقاز، روسیه و حتی کشورهای اروپایی رشد داشته‌ایم. این کشورها هم به ما کالا می‌دهند و هم محصولات نفتی از ما خریداری می‌کنند. همین هفته گذشته از یک کشور اروپایی روغن آفتابگردان، جو و گندم گرفته‌ایم و سه کالای پتروشیمی و نفتی دادیم. مذاکره این اتفاقات همه با سفیر و وزارت امور خارجه بوده است و خوشبختانه همه ارگان‌های داخلی هماهنگی خوبی با وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی اقتصادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی اقتصادی برق از کشوری دیگر می‌گیریم و به کشوری دیگر می‌دهیم. باید مستحضر بود که شرایط برق ما با کشورهای همسایه تفاوت دارد. آنها در تابستان مصرف‌شان کمتر و در زمستان بیشتر است و ما شرایط برعکس داریم و به همین دلیل با یکدیگر تبادل داریم. ما یک خط انتقال برق از یک کشور همسایه داریم که هفده سال پیش کارش شروع شده و هنوز تمام نشده است اگر این تمام شده بود مشکل برق نداشتیم بنابراین رهنمود بوده اما اجرا نشده است. یکی از مسائل کریدور شمال و جنوب است. اکنون سه ماه و نیم است از قطر، اینچه‌برون، سرخس و آذربایجان انجام می‌شود و تلاش‌مان این است کریدور شمال و جنوب آستارا و رشت نیز انجام شود. باید تلاش کنیم سازمان، بخش دولتی و خصوصی در هماهنگی با هم این امور را اجرایی کنند. به نظرم ما تمام راهکارها را در وزارت امور خارجه برای توسعه دیپلماسی افتصادی در اختیار داریم. از برگزاری این همایش تشکر می‌کنم و می‌خواهم که به وزارت امور خارجه کمک کنیم.