رئیسی: روابط تجاری ایران و ترکیه کافی نیست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز سه شنبه (28تیر) در نشست خبری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، اظهار داشت: بدون تردید سفر جناب آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور است.

وی افزود: در مذاکراتی که ما داشتیم اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری و حوزه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی و تجاری کنونی یا توجه به ظرفیت‌های دو کشور حتماً کافی نیست و سطح روابط می‌تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد، گفت: فکر می‌کنم می‌توان ۳۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر افزایش فعلی را در این حوزه هدف گذاری کرد.

رئیسی: روابط تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار برسد

رئیسی تصریح کرد: تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک میان دو کشور از تصمیماتی است که در این مذاکرات گرفته شد. همچنین تأسیس پارک‌های علم و فناوری که بتواند با بخش‌های مختلف فعال و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمدید قرارداد انتقال گاز ۲۵ ساله که در گذشته مطرح بود، امروز مورد تاکید قرار گرفته شد که تمدید شود و انتقال گاز شکل وسیع‌تری به خود بگیرد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور از نکات مورد تاکید در این نشست است و فعالیت شرکت‌های فعال در ترکیه و ایران می‌تواند به صورت مشترک در هر دو کشور ادامه پیدا کند تا در جهت توسعه سرمایه گذاری و توسعه روابط دو کشور قدم بردارد.

وی تاکید کرد: همکاری دو کشور در مسائل امنیتی بسیار اهمیت دارد و امنیت مرزهای دو کشور بسیار مهم و مورد تاکید است و همکاری دستگاه‌های امنیتی دو کشور می‌تواند نقش مؤثری در امنیت مرزها داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از مهمترین مسائل مورد گفت‌وگو بود، گفت: تروریسم ممکن است اسامی و انواع مختلفی داشته باشد، اما حالت دوگانه‌ای که امروز غرب مبتلا شده و میان تروریسم تفاوت قائل شده است میان ما رد شد و تاکید کردیم با هر اسمی از تروریسم باید مبارزه شود تا امنیت مرزها حفظ شود.

رئیس‌جمهور گفت: همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تاکید دو کشور قرار گرفت و هر دو کشور تاکید ویژه ای بر امنیت کشور سوریه دارند.

رئیسی تاکید کرد: روابط خوب دو کشور می‌تواند به روابط منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور منجر شود و هر دو کشور می‌توانند در امنیت منطقه و امنیت در سطح بین‌الملل نقش داشته باشند و مذاکرات صورت گرفته می‌تواند در تحقق این امر نقش مؤثری داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم امروز امضای سند راهبردی و تأیید وزرای دو کشور منتهی به روابط گسترده میان دو کشور شود و چشم انداز وسیعی از روابط برای دو کشور به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور در پایان بیان داشت: بار دیگر از رئیس‌جمهور جمهور ترکیه تشکر می‌کنم و امیدوار هستم این سفر با برکت روابط برای ایران و کشور دوست و همراهمان، ترکیه همراه باشد.