علت درخواست ولیعهد سعودی برای ازسرگیری مذاکرات با ایران

عباس مقتدایی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز  درمورد ازسرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان به درخواست ولیعهد سعودی می‌گوید: ما قبل از اینکه در خصوص نیت کشور عربستان قضاوتی کنیم بهتر است تاکید کنیم اصل اینکه کشور عربستان وارد مرحله‌ای شود که به آرمان کشورهای مسلمان نزدیکتر باشد و زمینه‌های بیشتری برای وحدت امت اسلامی ایجاد شود را یک گام رو به جلو می‌دانیم.

وی افزود که جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع این آرمان و وحدت بوده است و ما این مسیر را به عنوان راهی که می‌تواند ایجاد آرامش در منطقه را میسر سازد تلقی می‌کنیم.

مقتدایی ادامه داد: در هر صورت ما سال‌هاست که به حاکمان عربستان به اشکال مختلف این پیام را داده‌ایم که باید به بدنه امت اسلامی بازگردند و اگر برخی از تحریکات کشورهای بیگانه درمنطقه به گونه‌ای باشد که یک کشور مسلمان را به عنوان محملی برای دستیابی به اهداف نظام سلطه قرار دهند مطلب ما نبوده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد که  مذاکرات ما با کشور عربستان در عراق گویای این نکته است که ایران برای دیپلماسی همسایگان ارزش ویژه‌ای قائل است و با آغوش باز پذیرای این همکاری و گسترش دیپلماسی اقتصادی است.

او گفت: عربستان به عنوان یک کشور با پیشینه و تاریخ مهم در اسلام، رسالت‌های تاریخی بر عهده دارد و بخشی از فعالیت‌های کشورهای مسلمان که می‌تواند با همکاری یکدیگر انجام دهند با هماهنگی ایران و عربستان به عنوان کشورهای مهم و تاثیر گذار اسلامی و منطقه قابل پیگیری است.

مقتدایی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در غرب آسیا و منطقه مطرح و اکنون در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است. سفر بایدن به منطقه نیز این نکته را ثابت کرد که غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها پایگاه‌های خودشان در غرب آسیا از دست داده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: فرار آمریکایی‌ها از افغانستان نشان داد که آن‌ها در کشورهایی که در آن استقرار و نفوذ می‌کنند و منابع آن را به غارت می‌برند احترامی قائل نیستند و فقط منافع خودشان را در نظر می‌گیرند.

مقتدایی

وی درانتها گفت: بنابراین عربستان مخصوصا با همکاری که میان کشورهای منطقه ایجاد شده، بیش از پیش احساس می‌کند که باید به مناسبات منطقه توجه داشته باشد. ما نیز این رویکرد را به عنوان یک اقدام مثبت قلمداد می‌کنیم و به همین علت مذاکرات در سطح بالا در سطح وزیر امور خارجه را بلا مانع می‌دانیم و معتقدیم این روند می‌تواند پای بیگانگان از منطقه را بیش از پیش کوتاه کند.