حضور ایران در سوریه تضمین بقای محور مقاومت است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال گفته است که با توجه به اینکه ایران در بحران سوریه نقش موثری در مقابله با گروه‌های تروریستی ایفا کرده و الان سوریه به سمت آرامش و ثبات حرکت می‌کند ایران نقش موثری در این بازسازی خواهد داشت.

به گفته هانی زاده  برآورد‌های ابتدایی خسارات نشان می‌دهد که حجم خسارات‌های مادی سوریه در طول ۱۱ سال بحران در این کشور به ۶۰۰ میلیارد دلار بالغ شده است؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد که سوریه نیازمند یک همکاری بین المللی و منطقه‌ای برای بازسازی کشور خود است . در این میان جمهوری اسلامی ایران تجربه‌ای خوب در بازسازی شهر‌ها دارد ،بنابراین دولت سوریه در تلاش است تا ایران به عنوان شریک اصلی در بازسازی کشورش حاضر باشد. لذا ایران الان در حال رایزنی با دولت این کشور برای مشارکت در بازسازی این کشور است تا تجارب خود را به سوریه منتقل کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی معتقد است که الان سوریه نیاز به یک برنامه ریزی دقیق برای بازسازی شهر‌ها دارد؛ لذا جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت حاضر است البته مشروط براینکه امنیت در تمام شهر‌های این کشور فراهم باشد و زمینه برای بازسازی کامل شه‌ها فراهم شود.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که چرا تا امروز در این زمینه تعلل صورت گرفته و علت کم کاری دولت قبل در این زمینه چه بوده است؟ گفت: علت این است که هنوز بسیازی از شهر‌های این کشور نا امن هستند و برخی از گروهک‌های تروریسی در شهر‌های مختلف به صورت پراکنده عملیات انجام می‌دهند .البته توافقات اولیه بین دو کشور باری بازسازی نیروگاه‌ها و سد‌ها و شهر‌ها صورت گرفته، اما چون هنوز امنیت کامل فراهم نیست لذا این مساله با تاخیر صورت گرفته است.اما در ماه های آینده ایران عملا برای بازسازی این کشور اقدام خواهد کرد.

حضور ایران در سوریه تضمین بقای محور مقاومت است

وی این را هم اضافه کرد که در طول هفته‌های اخیر اسرائیل بارها به فرودگاه بین المللی دمش حمله کرده است و عزیمت هواپیماهای ایرانی به دلیل حملات مکررر ارتش رژیم صهیونیستی با مشکل مواجه شده است لذا باید زمینه‌های تامین امنیت ایرانیان برای رفت و آمد هیات‌های کارشناسی فراهم شود.کمااینکه تهدید هایی از سوی ترکیه هم برای حمله به ادلب وجود داشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مزایای اقتصادی این سرمایه گذاری برای کشورما چیست؟ گفت: صرف نظر از مسائل اقتصادی نگاه ایران به سوریه بسیار راهبردی و مبتنی بر امنیت سیاسی است. حضور ایران در این کشور تضمین کننده بقای محور مقاومت است. باتوجه به این موضوع نگاه مادی به این کشور در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.مهمترین رقیب ایران در این زمینه چین و روسیه هستند . اما تمایل دولت سوریه به حضور ایران در کشورش به سبب روابط دیرینه با کشورمان است.ناگفته نماند که امارات و  ترکیه برای حضور خود در این کشور اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند.

هانی زاده این راهم افزود که امارات در تلاش برای سرمایه گذاری در این کشور است اما نگاه دولت سوریه به این کشورها با تردید همراه بوده است.