اقدام ایران در راه‌اندازی‌ سانتریفیوژهای جدید، پاسخ به تحریم‌های آمریکا است

حنیف غفاری در مورد راه‌اندازی صدها سانتریفیوژهای جدید از سوی ایران گفت: اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی در تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم به ۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ و از نوع IR۶ نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به توان هسته‌ای و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در طول برگزاری مذاکرات برای لغو تحریم‌ها شاهد این بودیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واسطه صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام بدعهدی کرد و در مقابل جمهوری اسلامی ایران خیلی صریح به آژانس این پیام را اعلام کرد که نظارت‌های فراپادمانی را متوقف می‌کند و از سوی دیگر منعی برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود در مسیر صلح‌آمیز ندارد.

غفاری عنوان کرد: در واقع نظام بین‌الملل عرصه کنش و واکنش است. جمهوری اسلامی ایران با حسن‌نیت به برجام  پایبند ماند اما طرف مقابل یعنی آمریکا از برجام خارج شد و استمرار بدعهدی‌های غرب و بازی تروئیکای اروپایی در زمین آمریکا و بعد در دوران ریاست جمهوری جو بایدن عدم عزم راسخ غرب مبنی بر بازگشت حداقلی به تعهدات برجامی، منعی را برای جمهوری اسلامی ایران درخصوص بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و رسیدن به اهداف خود در مسیر باقی نمی‌گذارد و این هدف یعنی بحث رسیدن به ۱۹۰ هزار سوء سانتریفیوژ از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تعیین شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد : نکته قابل تامل این است که جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمزی را هم در زمینه ارائه تضمین‌های فنی و ذاتی از سوی غرب و هم درخصوص تضمین‌های اعتباری و اقتصادی درخصوص رفع تحریم‌ها دارد که اگر این خطوط قرمز به هر نحوی رعایت نشوند، بازگشت ایران به برجام توجیهی ندارد.

غفاری خاطرنشان کرد: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد این خطوط قرمز کماکان پررنگ هستند و پیشنهادهای غیرعملیاتی که آمریکا به واسطه بازیگران اروپایی یا حتی برخی شرکای منطقه خود ارائه می‌کند در صورتی می‌توانند منجر به احیای برجام شوند که پارامترهایی مانند رفع عملیاتی تحریم‌ها و تضمین‌محور بودن برجام را در بر بگیرد.  در صورتی که این اقدامات از سوی طرف غربی انجام شود دلیلی ندارد که جمهوری اسلامی ایران بخواهد در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای خود حصاری بکشد و یا از توان بالقوه خود در این حوزه استفاده بهینه نکند.

وی افزود: قدرت مانور جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره به واسطه توان فنی و به واسطه توان منطقه‌ای است. طرف مقابل یعنی آمریکا و تروئیکای اروپایی به خوبی می‌دانند که در ابعاد حقوقی و فنی حرفی برای گفتن ندارند چراکه خودشان برجام را نقض کرده و به تعهدات خود عمل نکردند و دوم اینکه پارامترهایی که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به برجام پیشنهاد داده است، همگی مولفه‌هایی هستند که برای انعقاد یک توافق قابل اتکا لازم است.

 این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: بنابراین در حال حاضر آنها به جوانب فرامتنی ماجرا روی آورده‌اند یعنی سعی می‌کنند عوامل محیطی، تبلیغاتی و رسانه‌ای را به گونه‌ای دستکاری کنند که روی متن مذاکرات و متن مطالبات جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره اثرگذار باشند.

اقدام ایران در راه‌اندازی‌ سانتریفیوژهای جدید، پاسخ به تحریم‌های آمریکا است

غفاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ این اقدامات را داده است و در مقابل اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، سانتریفیوژهای جدید را گازدهی کرد.

وی تاکید کرد: اکنون تنها راه پیش‌روی غرب بین دو گزینه یعنی بازگشت واقعی به توافق هسته‌ای و پذیرش حقوق  ایران و یا ادامه مسیر دولت ترامپ و پذیرش آثار و تبعات آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران است. در این مسیر راه سومی به نام بازگشت ظاهری یا بازگشت پوچ به برجام برای ما عینیت و موضوعیت ندارد و اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی رخ بدهد.