با ترک فعل دستگاه های متولی در سیل اخیر برخورد شود / بحران در مدیریت بحران !

حسن لطفی در گفت و گو با افکار نیوز، با اشاره به اهمال کاری برخی از دستگاه‌ها در مدیریت بحران سیل، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما در کشورمان داریم، ضعف برنامه ریزی است و بنده به جرأت می‌توانم بگویم که کمتر دستگاهی داریم که برنامه های مدون و مبتنی بر واقعیت های علمی جامعه داشته باشد و بودجه ای را که می‌گیرد، در راستای شرح وظایفش هزینه کند.

وی بیان کرد: یکی از چالش هایی که ما در حوزه بحران ها داریم، ضعف مدیریت بحران در کشور است. مدیریت بحران در کشور ما متولی ندارد و چند دستگاه در این زمینه به صورت موازی کار می کنند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال سازمان هلال احمر، سازمان مدیریت بحران کشور، مرکز فوریت های پزشکی و دستگاه های مختلف دیگری وجود دارند که در هنگام بحران ها مدیریت واحدی ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به این معنا که در یک استان زمانی که بحرانی به وجود می‌آید، دستگاه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که با یکدیگر هماهنگ نیستند و موازی کاری می کنند.

لطفی تصریح کرد: از آنجا که تعدد مسئولیت در بین دستگاه‌های پیشگیری از بحران وجود دارد، معمولاً آنان فرافکنی می‌کنند و زمانی که بحرانی اتفاق می‌افتد، هر یک از این دستگاه ها می گویند که مسئولیت این بحران با ما نبوده است و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی آن است که ما مدیریت واحدی برای مدیریت بحران نداریم و مشکل بعدی آن است که دستگاه‌های متولی برنامه مشخصی برای مدیریت بحران ندارند، در حالی که برنامه آنان باید علمی و مبتنی بر واقعیت های جامعه باشد.

با ترک فعل دستگاه های متولی در سیل اخیر برخورد شود / بحران در مدیریت بحران !

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که ما ضعف در برنامه ریزی و آمار و اطلاعات داریم، نمی‌توانیم منابع مالی را به نحو احسن تخصیص دهیم و از وقوع حوادث و بحران هایی مانند سیل جلوگیری کنیم.

لطفی تاکید کرد: حتماً باید با کسانی که با ترک فعل و قصور خود باعث شدند که تلفات و آسیب های جدی پس از وقوع سیل در بسیاری از نقاط کشور به وجود آید، برخورد جدی شود.

وی گفت: اگر ما می‌خواهیم مدیریت بحران کشور اصلاح شود، در وهله اول باید یک آمار و اطلاعات دقیق از همه مسائل بحران زا در کشور داشته باشیم؛ برای مثال، باید مشخص شود که چند رودخانه در کشور در ۵۰ سال گذشته طغیان کرده است؟ یا چند نقطه حادثه خیز داریم و یا چند نقطه زلزله خیز داریم؟ در چه جاهایی اگر موج دریا بالا بیاید، حوادثی را به دنبال خواهد داشت؟ اول باید این نقاط شناسایی شود و سپس برنامه ریزی کنیم و اعتباراتی را که در نظر گرفته شده است، به درستی تخصیص دهیم و حتماً باید با کسانی که ترک فعل کردند، برخورد کنیم.

لطفی تصریح کرد: شهرداری ها باید پاسخگو باشند و باید بگویند که چرا در حریم رودخانه ها مجوز ساخت و ساز می‌دهند.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی باید دستگاه‌ها و متولیانی را که ترک فعل داشتند، احضار کند چرا که بسیاری از خانواده ها پس از وقوع سیل داغدار شدند و حتی عده‌ای مفقود و یا مصدوم شدند. مجلس شورای حتماً باید به این موضوع ورود کند و آن را رها نکند و اجازه ندهد به دست فراموشی سپرده شود.