ترک فعل دستگاه‌های مختلف در سیل اخیر بررسی و با متخلفان برخورد شود

جلال محمودزاده در گفتگو با افکار نیوز با اشاره به حوادث تلخی که در پی وقوع سیل در اقصی نقاط کشور اتفاق افتاد، اظهار داشت: پیش از وقوع حوادث باید یکسری زیرساخت‌ها آماده شود. برای مثال، برای جلوگیری از وقوع سیل باید از سیل بند استفاده شود و یا آنکه از ساخت و سازها در حریم رودخانه ها جلوگیری شود و ابنیه های آبخیزداری در دره‌هایی که زمینه ایجاد سیل در آن وجود دارد، احداث شود.

وی بیان کرد: زمانی که احتمال دارد حوادثی مانند سیل به وقوع بپیوندد، باید به موقع اطلاع رسانی انجام شود. برای مثال سازمان هواشناسی و دستگاه‌های متولی باید به موقع به مردم اطلاعات واقعی دهند و به آنان بگویند که در اماکنی که احتمال وقوع سیل وجود دارد، حضور پیدا نکنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در حادثه سیل اخیر شاهد آن بودیم که تعداد زیادی از هموطنان ما فوت کردند و برخی از افراد هم مفقود شدند که علت این مسئله آن بود که افرادی که برای گردش و یا کار نزدیک به رودخانه ها مشغول به فعالیت بودند، در آن نقاطی که حضور داشتند، بارندگی وجود نداشت و خبری از باران نبود و آنان تصور نمی کردند که قرار است سیل بیاید. این در حالی است که در بالادست بارندگی شدید آمد و سیل مردم و وسایل آن مانند ماشین را با خود برد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین هشدارهای هواشناسی باید به دقت توسط سازمان هواشناسی و مسئولان ذیربط مانند بخشداری ها، وزارت کشور، دهیاری‌ها، سازمان صدا و سیما قبل از آنکه مردم در این اماکن حضور یابند، داده می‌شد که اگر این کار انجام می‌شد، قطعاً تلفات و حوادث کاهش محسوسی پیدا می کرد.

محمودزاده گفت: نیاز است که ترک فعل دستگاه‌های مختلف پس از بررسی های دقیق و کارشناسی، مشخص شده و با متخلفان برخورد شود.

ترک فعل دستگاه‌های مختلف در سیل اخیر بررسی و با متخلفان برخورد شود

وی ادامه داد: باید مشخص شود که ترک فعل هر دستگاه تا چه میزان بوده است و تا چه حد در افزایش وقوع این حادثه تاثیر گذار بوده است و سپس با مقصران برخورد قاطع شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کارگروه حوادث غیرمترقبه که در شهرستان‌ها تشکیل می شود، باید مستقل و ماشین های سنگین داشته باشد تا خودشان فوراً پس از وقوع حوادث وارد کار شوند اما متاسفانه امکانات آنان کافی نیست و باید تقویت شود.

محمودزاده گفت: قطعاً وقوع سیل در بسیاری از نقاط کشور نشان دهنده آن است که از سوی برخی از افراد و دستگاه‌ها سهل انگاری شده است و اگر سهل‌انگاری نبود، ما این همه تلفات نداشتیم. با یک اطلاع رسانی می توانستیم از بسیاری از خسارت های مالی و جانی مردم پیشگیری کنیم. شاید بتوان خسارت‌های مالی را جبران کرد اما خسارت‌های جانی را نمی توان جبران کرد.

محمودزاده گفت: ما باید دقت کنیم و کاری کنیم که در حوادث کمترین مشکلات و خسارت ها به مردم وارد شود. حوادث در همه کشورها پیش می آید و تلفات هم در همه کشورها اتفاق می‌افتد اما تلفات در کشورهای دیگر در یک سیل دو سه روز به این شدت اتفاق نمی افتد و مشخص است که برخی دستگاه‌ها اهمال کاری های جدی در این زمینه داشتند که باید توبیخ شوند.