توافق نهایی منتظر تصمیم‌گیری آمریکا است

محسن پاک‌آیین در مورد مذاکرات اخیر وین گفت: همانطور که جوزف بورل اعلام کرد، مذاکرات وین تمام شده است و در حال حاضر نیز پایتخت‌ها باید بر اساس متون پیشنهادی تصمیم نهایی خود را بگیرند. تصمیم جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که هیچ‌گاه از برجام خارج نشده است، کاملا مشخص، منطقی و مبتنی بر مفاد برجام است و تیم مذاکره کننده نیز نکات خود را به طرف اروپایی ارائه داده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: ما تعهد را در مقابل تعهد می‌پذیریم به این معنی که هرگاه طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد. طرف آمریکایی باید تعهد بدهد که تمام تحریم‌ها علیه ملت ایران را لغو کند و تضمین‌های لازمی را ارائه دهد تا مجددا مانعی برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند یا کشورهایی که به‌دنبال انجام معاملات اقتصادی با ایران هستند، ایجاد نکند.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد و در آمریکا هم این اراده سیاسی ایجاد شود که تعهدات مندرج در برجام را انجام دهد و تحریم‌ها را لغو کند، ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد و محدودیت‌های هسته‌ای را آنگونه که در برجام است می‌پذیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال حفظ برجام بوده است و برای انتفاع اقتصادی مردم ایران به پای میز مذاکره آمده است و نکات خود در مورد بسته پیشنهادی اروپا را نیز ارائه کرده است لذا در حال حاضر این آمریکا است که باید اراده خود را نشان دهد و تصمیم نهایی خود را بگیرد و اگر خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات است باید به تعهدات خود عمل کرده و حسن‌نیت داشته باشد.

پاک‌آیین همچنین در مورد راه‌اندازی ۵۰۰ ماشین سانتریفیوژها نسل جدید در صنعت هسته‌ای کشور گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ ایران و به‌ خصوص ۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR۶ اقدام بسیار هوشمندانه و در چارچوب سیاست‌های مستقلانه ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اقدام ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید دارای منطق قوی است به دلیل اینکه ما همواره در مذاکرات لغو تحریم‌ها اعلام کرده‌ایم که قائل به تعهد در مقابل تعهد هستیم به این معنا که اگر وارد مذاکرات شدیم به این دلیل بود که تحریم‌های ایران لغو شود و بعد ما هم در مقابل برخی از محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیریم.

پاک‌آیین عنوان کرد: اما متاسفانه شاهد این بودیم که آمریکایی‌ها در دوره ترامپ از برجام خارج شدند و تاکنون هم هیچ اراده‌ای در آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران دیده نمی‌شود و جز لفاظی و وعده‌های بی‌پشتوانه و ژست‌های فریبکارانه اقدام دیگری را از سوی آمریکا شاهد نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه رویکرد مذاکره‌کنندگان ایران بسیار منطقی و مبتنی بر قانون و مفاد برجام بوده و با حوصله و صبر کافی به‌دنبال این بودند که مسیر لغو تحریم‌ها را با ادامه مذاکرات در وین محقق کنند و به نتیجه برسانند اما شاهد این هستیم که آمریکایی‌ها در یک اقدام مستکبرانه نه تنها اراده‌ای را برای لغو تحریم‌ها نشان نمی‌دهند بلکه چند شرکت و نهاد ایرانی را هم تحریم کردند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: بنابراین اقدامی که از سوی ایران در راه‌اندازی ۵۰۰ ماشین سانتریفیوژها نسل جدید در صنعت هسته‌ای کشور انجام شد، اقدام بسیار درست و انقلابی بود و نشان دهنده این بود که جمهوری اسلامی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا تسلیم نمی‌شود و پاسخ محکمی را به اقدامات سلطه‌طلبانه و یکجانبه آمریکا می‌دهد.

توافق نهایی منتظر تصمیم‌گیری آمریکا است

پاک‌آیین ادامه داد: اقدام ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید اقدام قانونی بود که در چارچوب و در جهت اجرای قانونی راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها اجرا شد و مبنای قانونی دارد و دولت باید این قانون را که مصوبه مجلس در مورد تایید شورای نگهبان هم هست اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که دلیل منطقی بودن کار ایران است این بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از اقدام جدید ایران مطلع کردیم و این اقدام ایران در چارچوب حضور ایران در آژانس و احترام به موارد پادمانی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: همانطور که بارها اعلام کردیم به هیچ عنوان به دنبال حرکت در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم اگرچه می‌توانیم در مسیر توانمند شدن برای این اقدام باشیم اما اراده و تصمیمی در نظام برای ساخت و تولید بمب اتمی وجود ندارد و همه اقدامات ایران از جمله تزریق گاز به سانتریفیوژهای ایرانی جدید همه در مسیر صلح آمیز و برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز از جمله در حوزه‌های نیروگاهی، کشاورزی، بهداشتی و صنعتی بوده‌ است.

پاک‌آیین یادآور شد: به نظر می‌رسد اقدام ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید کاملاً اقدام درستی بوده است. تا زمانی که تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو نشود ما این حق را داریم که از توانایی‌های خودمان در حوزه هسته‌ای استفاده کنیم و هیچ محدودیتی را در این زمینه نپذیریم و با احترام به موارد پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با مطلع کردن آنها، فعالیت‌های خودمان را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تسلیم فشارهای غربی نمی‌شویم و معتقدیم مسیر درستی انتخاب شده است و توان هسته‌ای ایران باید ادامه پیدا کند.