خودرو چرا در ایران کالای سرمایه ای است/ دولت باید برای کاهش قیمت خودرو اقدام کند

امیرحسین علیزاده، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با  افکارنیوز با اشاره به وضعیت بازار خودرو و لزوم تقویت این صنعت بیان کرد: با توجه به اینکه خودرو در تمامی دنیا کالای مصرفی به شمار می‌رود و خودروسازان برای سهم بیشتر بازار برای مصرف کننده، پیشنهاداتی که حالت جذابیت هم داشته باشند در بازار کاملا رقابتی عرضه می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه خودرو در بازار ایران تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است که بازی خرید خودرو برای سود بردن، مسائل کیفی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده و همچنین باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی هم می‌شود.

علیزاده ادامه داد: قیمت‌گذاری در همه دنیا تابع عرضه و تقاضا است. از طرف دیگر خودرو یک محصول نهایی متشکل از قطعات فولادی، پلیمری، پلاستیکی و... است. خودروساز برای اینکه قیمت محصول نهایی را تحت کنترل خود بگیرد باید کل زنجیره تامین به لحاظ قیمت و کیفیت تحت کنترل باشد. زمانی که هریک از نهاده‌های تولیدی به هر دلیلی با افزایش قیمت مواجه شوند قطعا در قیمت محصول نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناس ارشد صنعت خودرو گفت: توجه و ارتقای دانش فنی قطعه سازان یکی از قدم‌های مهم و بارز در راستای کیفیت خودروها است که مصداق عملی آن کشور ترکیه است. با توجه به حضور برندهای معتبر خودرویی چون فولکس واگن، تویوتا، هیوندایی و ... قطعه سازان ترک برای چنین برندهای خودرویی در حال تولید هستند و چنین ظرفیتی در ایران نیز وجود دارد.

او معتقد است: در زمانی که رنو، هیوندایی و سیترون و ... در ایران فعال بودند قطعه سازان ایران تا حدودی توانسته بودند الزامات فنی ‌آن‌ها را پاس کنند و برخی در زنجیره تامین این خودرو سازان قرار گرفته بودند.

خودرو چرا در ایران کالای سرمایه ای است/ دولت باید برای کاهش قیمت خودرو اقدام کند

این مدیر خودرویی کشور اظهارکرد: موضوع اصلی قابل اطمینان بودن این خودروسازان است. همانطور که پس از تحریم‌های خودرویی، برندهای پژو و سیترون و رنو و... با توجه به حجم سرمایه‌گذاری در ایران به راحتی خارج شدند که اگر مجدد امکان برگشت آن‌ها وجود داشته باشد قطعا باید قراردادهای سفت و سختی باشد تا زیان وارد شده را جبران کنند با اینکه بازار ایران بازاری بکر برای آن‌ها بود.

علیزاده  درانتها تصریح کرد سیاست گذار و دولت محترم با اتخاذ تصمیمات زیربنایی و اساسی علیرغم کمک به صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی باید با سرباز کردن تمامی امکانات به لحاظ مواد اولیه، سیستم بانکی و گمرکی کمک به کاهش قیمت تمام شده خودرو کند که این اقدام منجر به نتایجی خواهد شد که افکار مردم و مطالبه جامعه است.