سرنوشت قرار داد 25 ساله ایران و چین

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به سرنوشت قرار 25 ساله ایران و چین بیان کرد: بعد از اینکه کلیات موضوع قرارداد 25 ساله ایران و چین نوشته شد، در دولت سیزدهم موضوع ارتباطات ایران و چین و مراودات مالی ،تجاری ،فنی و مهندسی و علمی و نظایر آن به صورت دقیق تر و با تشکیل جلسات بیشتر به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: همچنین در یک اقدام فعالانه وزیر امورخارجه به چین سفر کرد  و در انجا ابعاد دقیق تری از این موضوع مورد توجه قرار گرفت و اکنون بعد از سفر آقای امیر عبداللهیان به چین ما در حال تنظیم دقیق تر معاهدات هستیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بخشی از این معاهدات باید پس از تنظیم و توافق دولت های دو طرف به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارجاع شود که هنوز چنین اتفاقی در هیچ یک از ابعاد نیافتاده است.

وی بیان کرد: با این حال ابعاد جدید دیپلماسی اقتصادی ایران و ارتباطات دیپلماسی همسایگان و دیپلماسی منطقه ای و آسیایی ایران در حال انجام است  و به نظر می رسد که به مرور موضوع ارتباطات میان ایران و چین و سرمایه گذاری طرف های چینی در ایران و ایجاد ارتباط بین بخش خصوصی ایران با چین انجام می شود.

وی با بیان اینکه شتابی که در زمینه مراودات با چین وجود دارد اگرچه کم نیست اما مطلوب هم به نظر نمی رسد،بیان کرد: بخشی از این مسائل به موضوعات بین المللی ایران باز می گردد.

سرنوشت قرار داد 25 ساله ایران و چین

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عضویت ایران در پیمان های منطقه ای اعم از بریکس و شانگ های تصریح کرد: عضو ایران در این پیمان ها سبب شده تا مراودات ایران و چین با جدیت پیگیری شود. با این حال منتظریم تا حد بالاتری  از دیپلماسی اقتصادی در قالب دیپلماسی ایران و چین برای ایران حادث شود.

وی بیان داشت: از این رو انچه که در آینده رخ خواهد داد در قالب سند همکاری چند ده ساله ایران و چین خواهد بود.