دو راهی آمریکایی ها در برجام

محمد صادقی کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با افکارنیوز مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام را تحلیل و به عدم همکاری آمریکا اشاره کرد و گفت: این روزها آمریکایی‌ها وقت کشی نخواهند کرد چرا که این وقت کشی برای آن‌ها امتیازی نخواهد داشت.

وی افزود: واقعیت این است که وقتی مواضع دولتمردان آمریکایی اعم از اعضای کنگره یا چهره‌های سیاسی مختلف این کشور را بررسی و در عین حال فشار و لابی صهیونیست ها بر دولت بایدن را مرور کنیم متوجه می‌شویم که این روزها آمریکایی‌ها در یک دو راهی قرار گرفته‌اند.

کوشکی گفت: بخشی از سیاسیون آمریکایی به شدت مخالف توافق هستند و به هیچ عنوان پذیرش بازگشت به برجام را نمی‌‌خواهند و مخالف دادن حداقل امتیاز به ایران هستند.

او ادامه داد: از طرف دیگر دولت بایدن تمایل دارد که به چند دلیل مختلف یک حداقل امتیازاتی را در یک مدت محدود به طرف ایرانی بدهد و به عنوان مثال حدود دو سال این امتیازات را حفظ کنند. این اختلاف نظرهای جدی باعث شده تا آمریکایی‌ها تعلل کنند چرا که واقعا در یک دو راهی جدی قرار گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشتد: اروپایی‌ها و بخشی از هیات حاکمه آمریکا اینطور بیان می‌کنند که برای اینکه نظام بازرسی دوباره ایجاد کنیم و دوربین‌های آژانس فعال شود و بازرسان بتوانند به صورت مرتب فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد کنند ناگزیر هستیم تا یک مقدار امتیازات حداقلی را بدهیم و آمریکا برای مدت دو سال حداقل به برجام بازگردد.

کوشکی افزود: به همین خاطر آمریکایی در این دو راهی قرار گرفته و اگر فشارهای صهیونیست‌ها و جمهوری خواهان نبود شاید تا به امروز دولت بایدن توافق را پذیرفته بود. اما تا به امروز هیچ کدام از این طرفین نتوانستند طرف مقابل را به طور کامل قانع کنند.

وی بیان کرد: حداقل اظهار نظرهای مسئولان دولت آمریکا این را نشان می‌دهد که آن‌ها با دادن اطمینان خاطر به صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه امتیازات قابل توجهی به ایران نخواهند داد و ما به ازای همان امتیازات حداقلی یک بازرسی جدی و گسترده‌ای را روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهند داشت، درتلاش هستند به توافق برسند.

دو راهی آمریکایی ها در برجام

کوشکی در انتها پیش بینی‌کرد که با این شرایط به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها موافقت کنند و توافق را بپذیرند که البته این بر مبنای گفته‌های برخی مسئولان کاخ سفید است اما هنوز هیچ نشانه واضح و قطعی مشاهده نشده است.