جلوی فرار مالیاتی باید گرفته شود

مالیات ها به عنوان معمول ترین و مهم ترین منبع مالی برای تأمین درآمدهای عمومی و یکی از مؤثرترین ابزارهای سیاست های مالی دولت به شمار می روند . دولت می تواند به واسطه آن بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیت ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سوی لازم را ببخشد.

 

بالا بودن سهم منابع حاصل از فروش نفت و پایین بودن سهم وصولی های مالیاتی در ترکیب منابع بودجه عمومی دولت ، علاوه بر آن که عوارض ناگواری را همچون وابستگی درآمد کشور به صدور یک کالا دربر دارد ، اقتصاد کشور را از امکان استفاده مؤثرتر از  مالیات ها برای اعمال سیاست مالی محروم ساخته است.

 

از این رو اخذ درآمد مالیاتی چند سالی است که به مطالبه جدی مجلس از دولت تبدیل شده است.نمایندگان مجلس همواره تاکید دارند باید جلوی فرار مالیاتی به شیوه مختلف گرفته شود.با این حال نمایندگان به واسطه حمایت از تولید، حذف مالیات و یا کاهش بخشی از مالیات واحدهای کوچک را در قوانین مورد تاکید قرار داده اند.

حجت السلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز با اشاره به روند اخذ درآمد مالیاتی از سلبریتی ها  بیان کرد: خوشبختانه ما امروز جلسه ای را بدین منظور – اخذ درآمدهای مالیاتی -  در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم.

وی با اشاره به حضور وزیر اقتصاد و اموردارایی در این جلسه تاکید کرد:ما در این جلسه دو نگرانی را مطرح کردیم . یک اینکه متاسفانه از برخی افراد به حدی مالیات گرفته می شود که مازاد حق آنهاست و دوم اینکه امروز فرار مالیاتی  به اشکال مختلف در کشور وجود دارد که باید جلوی این موضوع گرفته شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در این جلسه به صورت جدی از وزیر اقتصاد و امور دارایی خواستیم که موضوعات برشمرده شده را مدیریت کند.

جلوی فرار مالیاتی باید گرفته شود

وی با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا از مالیات ها درآمدزایی می شود، تاکید کرد: تمام کشورهایی که نفت و معدن ندارند بسیاری از امور جاری خود را از طریق مالیات اداره می کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: بنگاه های بزرگ امروز می تواند  یک منبع بزرگ برای حل مسائل اقتصادی کشور باشند که باید مالیات ها به درستی از آنها اخذ شود.