توجه آمریکا بیش از آنکه روی مواضع ایران باشد، روی منافع صهیونیست‌هاست

جعفر قنادباشی ، کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین را توضیح داد: آن چیزی که این روزها طی مذاکرات رخ می‌دهد بسیار طبیعی است و تمام این گام‌ها قابل پیش بینی بود.

وی افزود: آن هم به دلیل اینکه طرف‌‌های مذاکره کننده ما به خصوص آمریکایی‌ها پیوسته از طریق گروه‌های نفوذی صهیونیستی مورد فشار قرار می‌گیرند و در واقع منافع ملی آمریکا بعضا در این روند در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است.

*توجه به منافع صهیونیست‌ها پررنگ‌ترین نقش در مذاکرات هسته‌ای است

قنادباشی گفت: یعنی آنچه که در این صحنه بیشترین نقش را ایفا می‌کند بیش از منافع ملی آمریکا و بیش از سود و فوایدی که برای آن‌ها دارد، نتایجی است که به نفع صهیونیست‌ها باشد. از آنجایی که صهیونیست‌ها احساس می‌کنند این روند به ضررشان است سعی دارند که در روند مذاکرات اختلال ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: عامل دوم این است که خود آمریکایی‌ها دو سیاست مختلف در این صحنه دارند. یکی اینکه قصد دارند با این روش باج خواهی‌های بیشتری از برخی کشورهای منطقه داشته باشند و در حقیقت برای هر توقف و کندی در مذاکرات یک باجی از کشورهای ارتجاع منطقه بگیرند.

او خاطرنشان کرد که همچنین دومین سیاستی هم که آمریکا این روزها دنبال می‌کند این است که خودشان هم نگران اعلام شکست خودشان هستند. آن‌ها به دنبال این هستند تا به توافقی دست پیدا کنند که بتوانند از آن به عنوان یک دستاورد در انتخابات استفاده کنند.

توجه آمریکا بیش از آنکه روی مواضع ایران باشد، روی منافع صهیونیست‌هاست

قنادباشی می‌گوید: یعنی دموکرات‌ها و جو بایدن می‌خواهند به توافقی دست پیدا کنند که از آن در انتخابات پیش رو به عنوان یک پیروزی استفاده کنند. حال آنکه همه شواهد نشان دهنده آن است که آن‌ها نباید به پیروزی امیدوار باشند زیرا با شکستی مواجه می‌شوند که بعد از 40 سال اعمال فشار است و موجب قدرت ایران شده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا درانتها ابراز کرد: لذا آنچه که این روزها شاهد هستیم موضوع عجیبی نیست. اما هرچه که پیش برویم افکار عمومی نیت‌های آمریکایی را بیشتر بر ملا می‌کند. روند فعلی مذاکرات و شفافیت ایران در مواضعش و هربار روبرو شدن با ساز مخالف ازسوی آمریکا، خود مسائل را آشکار می‌کند.