گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به نفع قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیست

جعفر قنادباشی در مورد نتایج و پیامدهای توجه به سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم و ارتقای روابط با همسایگان گفت: دولت سیزدهم در روند فعالیت‌های خود در عرصه سیاست خارجی مهمترین اقدامی که انجام داد تغییر راهبردها و به‌کارگیری راهبردهای بسیار موثر و مناسب با نیازهای کشور بود. دولت سیزدهم در اجرای وظایف خود تغییر راهبرد را در اولویت قرار داد و در سیاست خارجی دو راهبرد بسیار مهم را به کار برد؛ نخست اولویت دادن و گسترش روابط و همکاری با همسایگان و دوم اولویت‌دادن به فعالیت‌های اقتصادی با جهان بود و این دو راهبرد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

 

قنادباشی بیان کرد: برای اینکه این راهبرد، تدوین و به اجرا گذاشته شود تمهیداتی لازم بود و مدتی از وقت دولت برای تدوین و مناسب‌سازی این راهبرد، چگونگی به اجرا گذاشتن آن و همچنین وظایف وزارت خارجه از جمله در تعیین افرادی برای فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف صرف شد.

وی عنوان کرد: دولت در منطقه کار خود را با این شرایط آغاز کرد که ما حتی در برخی کشورها سفیر نداشتیم در حالی که می‌توانستیم با توسعه و گسترش روابط با این کشورها نیازهایمان را برطرف کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین ارتقای روابط با همسایگان در رفع نیازهای اقتصادی کشور از طریق همکاری‌های اقتصادی و همسویی با همسایگان بسیار موثر بود و توانست زمینه‌های بسیار خوبی را برای روابط فراهم کند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: سفرهایی هم که رئیس جمهور در این مدت انجام داد و مقامات این کشورها به ایران آمدند عمدتا مربوط به بخش داخلی یعنی گسترش روابط با همسایگان همسایگان و کشورهای منطقه بود که شرایط آن هم یکی پس از دیگری روشن می‌شود.

وی یکی دیگر از نشانه‌های موثر ارتقای روابط با همسایگان را کوشش قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناآرامی در مرزهای جمهوری اسلامی با همسایگان از جمله آذربایجان، ترکیه و افغانستان توصیف کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: طی این مدت که دولت سیزدهم سعی کرد روابط را با این کشورهای همسایه گسترش دهد و قدرت‌های فرامنطقه‌ای هم اقداماتیرا  برای ایجاد تنش‌هایی انجام دادند اما دولت آیت‌الله رئیسی با سیاست‌های دقیق و درست به سرعت این تنش‌ها را از بین برد.

قنادباشی ادامه داد: اینگونه اقدامات قدرت‌های فرامنطقه‌ای نشانه‌های روشنی مبنی بر این بود که گسترش روابط جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه به نفع آنها نیست.

قنادباشی بیان کرد: در دولت آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم سعی بر این شد که نگاه به جهان واقع‌بینانه باشد و به همه ظرفیت‌های دنیا، شرق و غرب کشورهای جهان سوم نگاه کنیم لذا سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه سیاست بسیار موثری بود چرا که نقطه ضعف‌هایی را که داشتیم از میان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم تحت تاثیر سیاست‌های تحریمی برخی از کشورها یا برخی فشارها قرار نگیریم که با همه کشورها ارتباط داشته باشیم. بنابراین در خلیج‌فارس سعی کردیم با قطر، عمان، کویت و سایر کشورها وارد عرصه روابط جدی همکاری‌های اقتصادی شویم و این نقطه ضعف‌مان را از میان ببریم.

گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به نفع قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: البته در ارتباط با کل جهان هم زمانی که به شانگهای و مجموعه بریکس پیوستیم به ما کمک کرد تا کشورهای غربی خود را در اعمال فشارها متزلزل ببینند و شاید یکی از دلایل نرمش اخیر اروپایی‌ها و عقب‌نشینی آنها در سیاست خارجی در قضیه مذاکرات و دست برداشتن از مواضع‌شان همین حرکت درست ما در نگاه ما به شرق و همکاری با کشورهایی مانند چین روسیه یا کشورهای دیگر که در شرق قرار دارند، است.