درخواست غریب‌آبادی از گزارشگر ویژه حق توسعه

کاظم غریب‌آبادی ، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در ادامه برنامه‌های خود در جریان اجلاس ۵۱ شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل ، با دکتر سعدالفررجی، گزارشگر ویژه حق توسعه سازمان ملل، در ژنو دیدار و گفتگو کرد.

غریب‌آبادی در این دیدار، ضمن اشاره به اهمیت تحقق حق توسعه برای کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته، حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از ماموریت گزارشگر ویژه را اعلام داشت.

وی درخصوص تحقق حق توسعه گفت: تضمین و اجرای حق توسعه نیازمند همکاری بین‌المللی، همبستگی جهانی و مسئولیت‌پذیری مشترک است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما انتظار داریم تمامی گزارشگران ویژه موضوعی، به خصوص آنانی که با حقوق اقتصادی سر و کار دارند، از دولت‌ها بخواهند که به موانع و چالش‌های پیش روی اجرای حق توسعه، بویژه اقدامات قهری یکجانبه، نیز رسیدگی کنند. اقدامات قهری یکجانبه، نقض حقوق بشر ملت‌هاست. این اقدامات، هزینه توسعه را برای دولت‌ها افزایش داده و فرصت برابر برای توسعه را هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی از ملت‌ها سلب می‌کند.

وی، همچنین ضمن اشاره به آثار مخرب تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق بشر مردم ایران، از گزارشگر ویژه پرسید که چگونه می‌توان دسترسی به درآمد اصلی و منابع مالی یک کشور را بویژه از طریق تحریم صادرات نفت محدود کرد و سپس انتظار داشت که حق توسعه و رفاه مردم آن کشور تحت تاثیر قرار نگیرد؟!

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان این ملاقات، ضمن تشریح اقدامات ایران در راستای تحقق حق توسعه، با اشاره به گزارش بازدید گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه از جمهوری اسلامی ایران، از گزارشگر ویژه حق توسعه خواست تا توجهات بین‌المللی را به این مانع اساسی بر سر راه توسعه کشورهای تحت تحریم، جلب نماید.

درخواست غریب‌آبادی از گزارشگر ویژه حق توسعه

گزارشگر ویژه حق توسعه نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را مصداق سوء استفاده از قدرت خواند که می‌تواند تحقق حق توسعه را با مشکل مواجه سازد.