ایران به درمان سرطان در افغانستان کمک می‌کند

«قلندر عباد»، وزیر بهداشت دولت موقت طالبان در یک نشست خبری گفت که برای جلوگیری از انتقال بیمارهایی واگیردار از کشورهای دیگر به افغانستان نیاز است تا در مرزهای کشور آزمایشگاه ایجاد شود.

وی افزود: همچنین قرار است با همکاری ایران یک بیمارستان در کشور برای درمان بیماران سرطانی ایجاد شود. 

وزیر بهداشت طالبان اظهار داشت: «برای کنترل بیمارهای واگیردار باید در تمام نقاظ مرزی آزمایشگاه و بخش تزریق واکسن مستقر شوند تا هیچ فرد بیماری وارد کشور نشود.»

وی گفت: قرار است  2 بیمارستانی که از سوی ایران ساخته شده نیز به زودی کار خود را آغاز کند. 

قلندر در این باره گفت: «ایران در بامیان و افشار دو بیمارستان ساخته و قرار است طی چند ماه آینده فعالیت این دو بیمارستان آغاز شود.»

وزیر بهداشت طالبان همچنین خاطرنشان کرد که در سفر اخیر به ایران، مقامات این کشور اعلام کردند که امکانات پزشکی را برای مراکز درمانی فراهم کرده و قرار است به زودی یک کارگروه مشترک در این زمینه تشکیل شود تا ضمن بررسی امکانات بهداشتی زمینه همکاری در این مورد انجام شود.

وزارت بهداشت طالبان اخیرا اعلام کرده است که طی چندماه گذشته تعداد افراد مبتلا به سرطان در افغانستان افزایش یافته است. 

ایران به درمان سرطان در افغانستان کمک می‌کند

به گفته این وزارتخانه، تنها طی 5 ماه گذشته بیش از 10 هزار نفر برای معالجه سرطان به بیمارستان‌های کابل مراجعه کردند.

«شرافت زمان امرخیل»، سخنگوی وزارت بهداشت طالبان در این خصوص گفت: برای درمان سرطان تلاش داریم تا تمام امکانات در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شود.

 قلندر عباد وزیر بهداشت دولت موقت طالبان اخیرا در راس هیاتی به ایران سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

وزیر بهداشت طالبان در این سفر بر همکاری دو کشور در بخش خدمات درمانی تاکید کرده است.

عباد ارتقای ظرفیت و تقویت برنامه‌های آموزشی را یک امر مهم خوانده و خواهان همکاری ایران در بخش‌های تخصص و فوق تخصص گردید.

براساس این گزارش، هم‌چنان مقامات بهداشتی دو کشور بر همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف درمانی در افغانستان بر اساس یک تفاهم‌نامه وعده همکاری دادند.