درباره «برنامه‌ریزی» اغتشاش

یکی از موضوعاتی که در صحبت‌های روز گذشته رهبر انقلاب پیرامون حوادث اخیر مطرح شد، « برنامه‌ریزی » برای اغتشاش بود. برای این موضوع گزاره‌ها و دلایل گسترده‌ای وجود دارد. از میان آنچه این روزها از فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای و اتفاقات خیابانی برمی‌آید، همین نتیجه حاصل می‌شود. از جمله اینکه گروه‌های سازماندهی شده با نام و نشان مشخص در میان اغتشاشگران حضور داشتند. بیانیه تبیینی وزارت اطلاعات که بتازگی منتشر شده است، فاش می‌کند ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطان گروهک منافقین ، ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان اعم از کومله، دموکرات، پاک و پژاک، ۵ عضو گروهک‌های تکفیری- تروریستی، ۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و سلطنت‌طلبان نشان‌دار، ۹ تبعه‌ بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و... و ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه‌ زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباشگری، تجاوز به عنف و... را دارا هستند، در آشوب‌های اخیر فعالیت گسترده داشته‌اند. حضور این تعداد نیروی سازماندهی شده و آنچه را در جنوب شرق و شمال غرب کشور می‌گذرد، نمی‌توان طبیعی تلقی کرد و آن را بخشی از این برنامه‌ریزی ندانست. به اینها همبستگی سراسری سلبریتی‌های مطرحی که به این راحتی‌ها نمی‌توان گیرشان آورد را هم اضافه کنید.

درباره «برنامه‌ریزی» اغتشاش

برای ارتباط با مدیر برنامه برخی از این سلبریتی‌ها ماه‌ها زمان لازم است. فعالیت مجازی گسترده در پروژه‌هایی که سعودی، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تعریف کرده‌اند، آنچنان در تحریک مردم به آشوب آشکار است که روزنامه‌نگار تحقیقی مطرح بریتانیا اینگونه تیتر می‌زند: «از کلیک یک دکمه در آمریکا تا خشونت در خیابان‌های تهران؛ آخرین اعتراضات در ایران از بیرون مهندسی و تحریک می‌شود». در این گزارش تحقیقی آمده است: تنها چند روز پس از شروع اعتراضات در 16 سپتامبر، واشنگتن‌پست فاش کرد پنتاگون برنامه گسترده‌ای برای فشار روانی از طریق فضای مجازی دارد و در این مسیر از تعدادی حساب ربات و ترول که توسط بخش فرماندهی مرکزی آن (CENTCOM) اداره می‌شود، استفاده کرده است. این گزارش می‌افزاید: استراتژی کلیدی که توسط متخصصان روانشناسی ارتش ایالات متحده به کار گرفته می‌شود، ایجاد چندین رسانه ساختگی است که محتوا را به زبان فارسی منتشر می‌کنند. کانال‌های آنلاین متعددی برای این پلتفرم‌ها نگهداری می‌شد که شامل توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام بود. 

همه اینها تاییدی بر گزاره مطرح شده از سوی رهبر انقلاب است: «این حرکات عادی نبود، طبیعی نبود. این اغتشاش برنامه‌ریزی شده بود».

علی عمرانی