هشدار امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا

«لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا امروز (چهارشنبه) ۱۳ مهر ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان  تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو آخرین تحولات مرتبط با  مناسبات دوجانبه، مذاکره برای رفع تحریم‌ها، حوادث اخیر در کشورمان و سوء استفاده آشوبگران و اغتشاشگران و مداخلات خارجی در تحولات داخلی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* اهمیت ایران برای توسعه مناسبات تاریخی و دوستانه با ایتالیا

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: در توافقات اخیر صورت گرفته در سفر اینجانب به رم توانستیم نقشه راه جدید روابط بین تهران و رم را به خوبی تبیین کنیم. 

 امیرعبداللهیان اخیرا به رم و واتیکان سفر و با همتای ایتالیایی و مقامات ایتالیا و واتیکان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که اجرای توافقات فیمابین به خوبی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ما نیز برای توسعه مناسبات تاریخی و دوستانه با ایتالیا اهمیت قائل هستیم. 

هشدار امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا

*بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندان مان متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد/ هشدار به اتحادیه اروپا

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد عملی به دموکراسی، همواره به مطالبات مسالمت آمیز مردم توجه کرده است. در وقایع اخیر مداخله گران خارجی، عوامل سازماندهی شده و تروریست‌ها به ویژه در زاهدان و غرب کشور ایران، مسیر اجتماعات مسالمت آمیز مردم را به سمت خشونت، آشوب و کشتار مردم بی گناه و پلیس و حافظان امنیت سوق دادند. 

امیرعبداللهیان افزود: بار دیگر مردم بزرگ ایران با برخورداری از بصیرت سیاسی اجازه تعرض خارجی و خدشه سیاسی به استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور را ندادند. 

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندان مان (مهسا امینی) متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد. در عین‌ حال از مواضع و‌ مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتابزده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام موثر و متقابل جمهوری اسلامی ایران باشد.

لازم به ذکر است اتحادیه اروپا که در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران سکوت پیشه کرده، این روزها با نقض اصل حاکمیت ملی ایران، با صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه درباره اوضاع داخلی ایران نظر داده و ایران را تهدید به تحریم کرده است.

 در همین راستا، جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه شب در حمایت از آشوب‌های اخیر، از بررسی اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران خبر داد و گفت: «ما به بررسی همه گزینه‌های در اختیارمان از جمله اقدامات محدود کننده برای رسیدگی به قتل "مهسا امینی" و نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به تظاهرات ادامه خواهیم داد.» (اینجا بخوانید)

*همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام بازگردند 

«لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی عنوان کرد: ما برای رابطه با جمهوری اسلامی اهمیت قائل هستیم و از تلاش‌های ایران در رسیدن به توافق پایدار در برجام قویا حمایت می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد: معتقدیم این تلاش‌های جمعی باید به نتیجه‌ای مثبت منجر شود و همه طرف ها به تعهدات خود در برجام بازگردند.

لوئیجی دی مایو افزود: ایتالیا به اقدامات خود برای رسیدن به توافق آن هم در کوتاه ترین زمان ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایتالیا حسن نیت ایران در اجازه خروج به تبعه ایرانی- آمریکایی، باقر نمازی و اعلام آمادگی مجدد ایران برای تبادل زندانیان ایرانی- آمریکایی را بخشی از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم اخیر در نیویورک و نشانه خوبی خواند.

 باقر نمازی در پی اقدام انسانی ایران امروز به عمان منتقل شد. شب گذشته وزیر خارجه عمان در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از این اقدام انسانی ایران قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین خاطرنشان کرد: ما به حاکمیت و قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذاریم و با شما هم عقیده‌ایم که حساب پاسخ به مطالبات مسالمت آمیز مردم، از آشوب و‌ تروریسم جداست.

 مداخله جویی‌های تعدادی از کشورهای اروپایی درباره تحولات داخلی این روزها در ایران واکنش جمهوری اسلامی را به همراه داشت و در همین خصوص نیز سفرا و روسای نمایندگی‌های سوئد، فرانسه، نروژ و همچنین انگلیس به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به آنها ابلاغ شد.