پارانویای اتمی اروپا

مردم فنلاند، آرام‌ترین کشور اروپا روز پنجشنبه هفته قبل برای خرید یک داروی ضدرادیواکتیو به داروخانه‌ها هجوم بردند و این هنوز از نتایج سحر است. البته به کار بردن عصرگاه هسته‌ای -چند ساعت مانده به نیمه شب هسته‌ای- برای موقعیت خطرناکی که کره خاکی ما در آن گرفتار شده، واژه‌ای صحیح‌تر از سحر به نظر می‌رسد. 

وضعیتی که بر اثر خط و نشان‌های عریان هسته‌ای میان مقامات ارشد روسیه از یک طرف و آمریکا و اتحادیه اروپایی از طرف دیگر، در 2 سوی میدان جنگ آخرالزمانی اوکراین، به سرعت از زرد به قرمز میل می‌کند. 

همین هجوم جمعی اخیر فنلاندی‌های یخی و خونسرد به داروخانه‌ها که تا پیش از این در کنج ‌انزوای قطبی اروپای شمالی به دور از هر گونه هیاهوی زندگانی به سر می‌بردند، نشان‌دهنده وحشتی است که گریبان غربی‌ها را بابت وقوع یک فاجعه هسته‌ای گرفته است. ماجرا از این قرار بود که اطلاعیه بسیار محافظه‌کارانه وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند به مردم این کشور درباره تهیه قرص ید موجب ایجاد یک موج وحشت اجتماعی شد. 

این وزارتخانه بدون هیچ اشاره‌ مستقیمی به امکان وقوع فاجعه هسته‌ای در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین بر اثر انفجار نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا یا حتی بروز حملات هسته‌ای بین روسیه و اعضای ناتو، تنها توصیه‌هایی درباره استفاده از قرص‌های ید، مطابق آخرین دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت داشته است. 

به نوشته رسانه‌های محلی، این توصیه از آن جهت است که در صورت رخ دادن یک فاجعه هسته‌ای، ممکن است ید رادیواکتیو در محیط منتشر شده در غده تیروئید تجمع یابد. به همین دلیل مقامات فنلاندی به خانواده‌ها توصیه کرده‌اند برای در امان ماندن از گزند تشعشعات هسته‌ای در شرایط اضطراری یک دوز داروی ید به ازای هر فرد 3 تا 40 ساله در خانه خود داشته باشند. متعاقب این اعلان بود که فین‌ها چنان به داروخانه‌ها هجوم بردند که بسیاری از داروخانه‌ها همان روز پنجشنبه اعلام کردند موجودی قرص یدشان تمام شده است. متعاقب آن عمده‌فروشان دارو در این کشور نیز از تمام شدن موجودی انبارهای‌شان خبر دادند!

این در حالی است که در روزهای اخیر، گلوله‌باران بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب اوکراین توسط رژیم کی‌یف، هشدار جدی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را موجب شده و حتی صدای شخصیت‌های غربی برجسته را درآورده و افکار عمومی را نسبت به وقوع فاجعه‌ای دیگر مشابه چرنوبیل (1986) در شمال اوکراین به وحشت انداخته است. 

جالب اینکه آشفتگی اجتماعی اخیر در میان بی‌خیال‌ترین ملت اروپا، به نمادین‌ترین شکل ممکن درست همان روزی رخ داد که وزیر دفاع فنلاند به همراه همتای سوئدی‌اش در ‌طلب عضویت در ناتو، سراسیمه راهی اجلاس بروکسل شده بودند. در نشست عصر پنجشنبه وزرای 30 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی، علاوه بر نمایندگان فنلاند و سوئد که حالا به ‌رغم همه مخاطرات احتمالی اصرار دارند عضو این پیمان شوند، وزرای دفاع 7 کشور غیر عضو دیگر نیز حضور داشتند. 

برای تایید نهایی عضویت ۲ کشور اسکاندیناویایی در بزرگ‌ترین پیمان امنیتی غرب، 28 کشور ناتو چراغ سبز نشان داده‌اند و تنها مجارستان و ترکیه، یعنی نزدیک‌ترین کشورها به روسیه بویژه از زمان آغاز بحران اوکراین، با انگیزه معامله دو سر برد با رأی خود در مسکو و بروکسل، هنوز از تایید عضویت ۲ کشور شمالی طفره می‌روند. 

با این حال دستور کار نشست بزرگ روز پنجشنبه در مقر ناتو در بروکسل با حضور وزرای دفاع سوئد و فنلاند، شامل بحث‌هایی درباره چگونگی ارسال پیام روشن به صاحبان صنایع برای افزایش تولید تسلیحات، هم برای نیازهای داخلی و هم برای حمایت از دفاع اوکراین بود. گویی ناتو از همین حالا اسکاندیناوی را هم جزو قلمروی خود می‌بیند؛ همان رویکردی که جنگ امروز اوکراین را باعث شده است. 

فرستادگان سوئد و فنلاند به اجلاس بروکسل، نه تنها از بازی ناتو با مساله عضویت اوکراین درس نگرفتند، بلکه از محکومیت «الحاق غیرقانونی» 4 منطقه اشغال شده اوکراین توسط ینس استولتنبرگ، همتای اسکاندیناویایی خود، دفاع کردند. 

جالب اینکه به ‌رغم عجز و لابه وزیر دفاع اوکراین برای عضویت در ناتو در مقابل فرستادگان اسکاندیناوی، باز هم روند تایید این درخواست توسط هر 30 عضو پیمان رد شد! 

یک روز جلوتر در روز مقدماتی نشست وزرای دفاع ناتو، «کریستوفر کاوولی» ژنرال ۴ ستاره آمریکایی که بتازگی از واشنگتن به عنوان فرمانده جدید ارتش آمریکا در اروپا و همزمان فرمانده بخش نظامی مقر ناتو در بروکسل منصوب شده، خودی نشان داد. طبق ساز و کار، این ژنرال آمریکایی منصوب پنتاگون، عملا فرماندهی نظامی بیش ۳۰۰ هزار نیروی فعال این ائتلاف را بر عهده دارد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل دانمارکی ناتو فقط هماهنگ‌کننده سیاسی اعضای اروپایی و آمریکایی است. 

در چنین شرایطی بررسی حملات خرابکارانه آشکار به هر ۲ خط لوله «نورد استریم» در دریای بالتیک در نشستی به ریاست ژنرال کاوولی، مامور پنتاگون در ناتو موقعیتی طنز‌آمیز بود، چرا که آمریکایی‌ها مهم‌ترین منتفع و متهم این حمله هستند. 

در نشست مزبور ثابت شد مصداق خودفروختگی رهبران اروپایی به آمریکا چیزی فراتر از صرفا یک اتهام روسی است. اعضای ناتو درباره راه‌های بهبود حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود بحث کردند، بی‌آنکه آلمان به عنوان یکی از مالکان خط لوله نورد استریم یا دانمارکی‌ها و میهمان سوئدی به عنوان کشورهایی که انفجار خطوط لوله گازی در نزدیکی آب‌های ساحلی‌شان باعث فاجعه زیست‌محیطی شده، اقدامی جدی برای مشخص کردن عامل خرابکاری در خطوط لوله گازی مزبور انجام دهند. 

طبیعتا هر کشور مستقلی که طلیعه پیوستنش به یک پیمان امنیتی با چنین رخدادهای شومی همراه باشد، باید در این مورد تأملی دوباره کند اما نباید فراموش کرد که احتمال روزافزون یک برخورد هسته‌ای میان شرق و غرب و مستولی شدن زمستان رادیواکتیوی بر قاره اروپا یا حتی سراسر کره زمین، نه تنها مردم اسکاندیناوی، بلکه رهبران آنها را هم به وحشت انداخته است. 

سران غیرمستقل و متوحش اروپایی در چنین شرایطی زیر فشار لابی نومحافظه‌کاران صهیونیست واشنگتن، هر چه بیشتر به سمت اخذ تصمیماتی سوق پیدا می‌کنند که خود به شتاب گرفتن روندی فاجعه‌آمیز دامن می‌زند. نمونه‌اش تصمیم جدید وزرای دفاع ناتو برای تجهیز اوکراین به سامانه‌های موشکی در اصل پدافندی است که می‌تواند ذاتا تهاجمی هم باشد که این به نوبه خود روس‌ها را در اجرای تهدید راهبردی هسته‌ای‌شان جری‌تر می‌کند. 

نمایش موحش اتمی اما به همین جا ختم نمی‌شود؛ در جدیدترین پرده از کری‌خوانی خطرناک آخرالزمانی میان غربی‌ها و خصم شرقی‌شان، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و دومین مرد قدرتمند مسکو، متقابلا یکدیگر را تهدید به نابودی کامل کردند. 

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل که مشخصا از مواضع تنش‌زای نشست ناتو به هیجان آمده بود، همان روز پنجشنبه گفت: «هرگونه حمله اتمی علیه اوکراین نه یک پاسخ اتمی، بلکه چنان پاسخ قدرتمند نظامی در پی دارد که ارتش روسیه نابود خواهد شد. باید مشخص باشد مردم حامی اوکراین و اتحادیه اروپایی و کشورهای عضو و ایالات متحده و ناتو نیز بلوف نمی‌زنند».

او ظاهرا این کری‌ها را البته با تاخیر زیاد در پاسخ به هشدار اتمی اخیر پوتین در دفاع از «تمامیت ارضی» روسیه می‌خواند که اعتراف کرد:  «ما قطعا از جنگ سرد و پسا‌جنگ سرد خارج شده‌ایم. این جنگ چیزهای زیادی را تغییر می‌دهد و قطعا اتحادیه اروپایی را تغییر می‌دهد».

این در حالی است که کارشناسان نظامی روس ادعا می‌کنند در صورت انجام یک حمله هسته‌ای علیه اروپا، نیروهای ناتو حداکثر ظرف نیم ساعت با شلیک موشک‌های کروز (هدایت‌شونده) فراصوت مجهز به کلاهک اتمی از زمین، هوا و دریا نابود خواهند شد. 

این فرضیه پس از مطرح شدن طی 5 سال اخیر هیچ‌گاه از سوی کارشناسان نظامی کشورهای رهبر ناتو رد نشده است. 

بورل در پایان در کمال بی‌شرمی حتی اصول دیپلماتیک الزامی برای مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را زیر پا گذاشته و با توصیف اروپا به عنوان باغ آزادی سیاسی و رفاه اقتصادی گفت: «بقیه جهان یک جنگل است!»

تهدید و توهین بورل بی‌جواب نماند. دیروز دومین مرد قدرتمند روسیه در پاسخ به گنده‌گویی این دیپلمات کاتالان که هنوز مدت زیادی از دستگیری‌اش توسط مقامات پلیس آلمان نمی‌گذرد، اظهارات مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را ناشی از پارانویا (روان‌گسیختگی) خواند. 

پارانویای اتمی اروپا

به گزارش تاس، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین روسیه و قائم مقام شورای امنیت فدراسیون روسیه پس از ولادیمیر پوتین که اخیرا هشدار داده بود هشدار هسته‌ای پوتین به غرب یک بلوف نیست، این بار بدون آنکه از تاکید خود بر هشدار هسته‌ای علیه غرب کوتاه بیاید، در تازه‌ترین پیام تلگرامی‌اش نوشت: «اظهارات اخیر جوزپ بورل نشان می‌دهد کشورهای غربی آمادگی ارائه حمایت همه‌جانبه از اوکراین را ندارند. بیایید پارانویای حمله اتمی روسیه را به وجدان او بسپاریم. اخیرا نوشتم کشورهای غربی به اوکراین و رژیم آن اهمیتی نمی‌دهند و نمی‌خواهند به آنها پشتیبانی همه‌جانبه ارائه دهند. علاوه بر این، غوغاگران خارج از کشور و اروپا قطعا در یک آخرالزمان اتمی برای آنها نمی‌میرند. به همین دلیل است که پاسخ آنها دقیق و متعادل خواهد بود و این معنای دوم سخنان بورل است». 

از سوی دیگر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز در مصاحبه‌ای با شبکه دولتی ریانووستی، آمریکا را مسؤول فروپاشی نظام امنیتی جهان خواند.