وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است/ تلاش برای تسهیلگری در فرآیند عرضه ارز

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز با اشاره به نوسانات نرخ ارز در اقتصادی کشور بیان کرد: بازار ارز ما یک بازار همگن و یک پارچه ای نیست. لذا ما در این بین بازار حواله جات رسمی، نقد رسمی و بازار نقد غیر رسمی و حواله غیر رسمی را داریم.

وی افزود: حجم بازار غیر رسمی ما بسیار بسیار کوچک بوده و اما بسیار تعیین کننده است، از این رو بسیاری از افزایش قیمت های صورت گرفته نشئت گرفته از همین بازار کوچک است. یعنی این بازار سهم 5 درصدی از کل بازار دارد و اما به مابقی بازار سرایت می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتفاقاتی که بانک مرکزی در این مدت سپری شده رقم زد؛ حضور فعال تر و جدی تر در ان بخش از بازار رسمی بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی امور در بازار ارز باید تسهیل شود، بیان کرد: ما از سال 97 به بعد هیچ تغییری در این بخش به وجود نیاوردیم و این موضوع در مجلس هم مابحثی را در پی داشته است که برخی از دشواری هایی که ممکن است درباره عرضه ارز در بازار وجود داشته باشد و فعالین اقتصادی از این موانع گلایه دارند، باید برطرف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تسهیل هایی که می توانیم در مسیر عرضه ارز بیشتر به بازار داشته باشیم باید مدنظر قرار گیرد. این موضوع را ما در هفته گذشته در کمیته اقدام ارزی در بانک مرکزی و بین دستگاهی بررسی کردیم لذا این هفته هم می کوشیم در کمیسیون و مجلس این مسئله را جمع بندی کنیم.

وی با بیان اینکه تسهیلگری در فرآیند عرضه ارز آنهم برای فعالان اقتصادی باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: با این حال در حال حاضر وضعیت ذخایر ارزی ما بسیار خوب است. همچنین وضعیت صادرات ما خیلی نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است/ تلاش برای تسهیلگری در فرآیند عرضه ارز

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شش ماهه سال جاری وضعیت صادراتمان نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است و اینها نشان دهنده این است که ما وقتی از جهت واقعی عوامل بازار را بررسی می کنیم دلیلی بر جهش قیمت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: انتظارات که برخی در زمینه افزایش قیمت ارز داشتند به هیچ وجه در عوامل واقعی بازار جایی ندارد و متاسفانه می تواند به بازار ارز و معیشت مردم ضربه بزند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عوامل واقعی در زمینه بازار ارز کاملا مثبت است.