چالش جالب آقای قرائتی برای ائمه جمعه

حجت‌الاسلام محسن قرائتی ، مفسّر قرآن کریم و از خطیبان برجسته کشور؛ اخیراً طی سخنانی به مناسبت روز دانشجو که با مشارکت ستاد اقامه نماز و دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، خطاب به معلمان و دانشجو معلمان گفت: تلخی‌ها و مشکلات شما را از اهدافتان دور نکند و هرگز از تحصیل و کسب علم، فارغ‌التحصیل نشوید.

  قرائتی همچنین با بیان اینکه باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم، افزود: اساتید، روحانیون، معلمان و دانشجویان هرچه می‌نویسید چهار شرط داشته‌ باشد؛ واجب یا مستحب باشد یا مشکل جامعه و حداقل یک نفر را حل کند.

حجت‌الاسلام قرائتی که رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز هست در ادامه پیشنهاد کرد: امام جمعه هر شهر هفته‌ای یک یا ۲ بار به سوالات دانشجویان، جوانان و دانش‌آموزان پاسخ دهد.[1]

به نظر می‌رسد این پیشنهاد جالب آقای قرائتی که عملا یک چالش محسوب می‌شود، می‌تواند زمینه جذب بیشتر جوانان و دانشجویان به خطبه‌های نماز جمعه را فراهم آورد.

خاصّه اینکه در همه فعالیت‌های مرتبط با حکومت اسلامی باید به پیوست‌های این فعالیت‌ها و اثر آنها در زندگی دنیوی و اخروی مردم توجه شود.

یعنی جوانان و نوجوانان ما باید بدانند نماز جمعه همانطور که امری عبادی است؛‌ البته امری سیاسی هم هست و امر سیاست یعنی آنچه که دنیای افراد را به نیکوترین وجه ممکن می‌سازد.

دقت شود که پیشنهاد چالشی حجت‌الاسلام قرائتی را بایستی با پیوست عقلانی خواند.

مثلا همه ائمه جمعه پاسخ تمام شبهات را بصورت جامع نمی‌دانند که این یک امر طبیعیست. فلذا یکی از پیوست‌های عقلانی این است که ائمه محترم جمعه زمینه صحبت و ارتباط نخبگان فکری با قشر جوان و دانشجو را نیز فراهم آورده و در مواقعی که احساس می‌کنند شنیده شدن پاسخ یک شبهه از جانب یک فرد نخبه؛ حاوی اقناع یا جاذبه بیشتر است؛ حتما بر محمل سمتی که دارند؛‌ باید زمینه چنین رخداد مبارکی را فراهم بیاورند.

پیشنهاد آقای قرائتی از این حیث نیز حاوی تدبیری ستودنی‌ست و آن اینکه از بلایای مبتلی‌به جهان امروز جنگ با عقلانیت و الهیات است. مقوله‌ای که با سلاح "شبهه‌پراکنی" و به مدد افزارهای ارتباطی در همه زمینه‌ها فعال است و دائما تقلا می‌کند جبهه خود را گسترش دهد.

لذاست که در این فضا "پاسخگویی به شبهات" یا همان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود. در واقع جهاد تبیین تنها سلاح کارا در خط مقدم جبهه‌ای است که به آن اشاره کردیم.

اگر این فضا ایجاد شود که جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان احساس کنند در نزد ائمه جمعه شهر و استان؛ محفلی مهربان هست که پذیرای آنها و شنوای حرفشان است و پدرانه راه راست را به آنها نشان می‌دهد؛ می‌توان اینطور پیش‌بینی کرد که شاهد یک نقطه عطف در روابط ائمه جمعه محترم و نماز جمعه با قشر جوان خواهیم بود.

البته مجددا تأکید می‌شود که این مسئله پیوست‌های لازمی هم دارد که باید به آنها دقت شود و به صرف مهربان بودن و لبخند زدن و بخشنامه کردن؛ کاری از پیش نخواهد رفت.