برای رفع مشکلات زیاد دعا کنید

حجت‌الاسلام محسن قرائتی معلم و مفسر قرآن کریم در بیست‌وسومین قسمت از برنامه سخن قرآن به شرح موضوع ایمان ارزشمند پرداخت.

انسان وقتی نیازش بیشتر است باید بیشتر سمت خدا برود، قرآن می‌گوید: وقتی شما گیر می‌کنید و گرفتار می‌شوید می‌گویید الله. اما کمال در این است که انسان چه گرفتار باشد و چه نباشد سمت خدا برود. قرآن می‌گوید: سوار کشتی می‌شوند، گرفتار می‌شوند در حال غرق شدن می‌گویند: «یا الله»، اما همین که نجاتشان می‌دهیم فراموش می‌کنند.

در برخی شرایط لازم است، بیشتر دعا کنیم، گاهی پول بیشتر لازم است، امام سجاد (ع) می‌فرماید: خدایا وقتی پیر شدم رزقم را بیشتر کن. این درست است، چون پدربزرگ می‌شوی، عیدی باید بدهی و هزینه‌ها بیشتر است، و یا امام سجاد می‌فرماید: وقتی مسئول شدم به من قدرت بیشتر بده، زیرا مردم از مسئولان انتظار زیاد دارند و باید بیشتر کار کنم. پس گاهی نیاز است بسته به شرایط از خدا بیشتر بخواهیم و در شرایط سخت بیشتر دعا کنیم.

برای رفع مشکلات زیاد دعا کنید

اینکه انسان غافل به خدا گره می‌خورد خودش با ارزش است، وصل به خدا ارزش دارد ولو خدا حرف ما را گوش ندهد و اجابت نکند. همین ارتباط ضعیف یا قوی ارزش دارد و لذت بخش است، همین که انسان می‌گوید «با الله» استجابت است. گاهی اگر دعا مستجاب شود ما دیگر دعا نمی‌کنیم و این حکمت خدا است که ارتباط ما با او قطع نشود.

قرآن می‌گوید: یاران پیامبر (ص) در یکی از جنگ‌ها به بن بست سیدند و به پیامبر (ص) گفتند: پس کو نصرت خدا، در حالی که حکمت در این بود که فوراً پیروز نشوند.