مجلس در دوراهی بررسی بودجه 1402 و برنامه هفتم/ بودجه باید منطبق با برنامه هفتم توسعه باشد

دومین بودجه دولت سیزدهم آرام آرام آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی می شود.

رئیس‌جمهور اخیرا در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده کل کشور، سه اولویت بودجه۱۴۰۲را تعیین کرد.

رئیسی در این جلسه بر بهبود معیشت مردم با رویکرد تقویت قدرت خرید جامعه، ترمیم حقوق و عادلانه‌شدن پرداخت‌ها و لزوم تعریف بودجه برمبنای درآمد‌ها و منابع تاکید کرد. او همچنین اعلام کرد که دولت باید در تدوین بودجه توازن را مورد توجه قرار دهد.

رئیس‌جمهور در ادامه از لزوم تعریف بودجه برمبنای درآمد‌ها و منابع و همچنین مصارف و هزینه‌ها گفت تا هم دولت و مجلس، بودجه‌ای شفاف و منطقی را تدوین و تصویب کنند و هم در طول سال، مشکل کسری بودجه به وجود نیاید.همزمان با برگزاری این نشست‌ها سران قوا نیز در جلسات هفتگی خود بر این نکته که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید بر اساس قانون، همزمان با برنامه هفتم بررسی و معطوف به سیاست‌های کلی این برنامه متناسب‌سازی شود، تاکید کرده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد که میان مجلس و دولت در مورد ارائه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه مقداری اختلاف وجود دارد. بنا به گفته نمایندگان مجلس، دولت باید ابتدا برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند و سپس اقدام به تقدیم برنامه بودجه کند، اما تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده است.

روز یکشنبه هم در همین ارتباط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه در مورد زمان بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه نوعی بلاتکلیفی وجود دارد تاکید کرد که زمان در حال از دست رفتن است.

پورابراهیمی همچنین هشدار داد که ممکن است اصرار ما در خصوص ارائه برنامه هفتم توسعه سبب شود تا به سمت تصویب بودجه چند‌دوازدهم برویم که علامت خوبی برای اقتصاد کشور نیست.

از این رو غلامرضا مرحبا در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز در زمینه اولویت ارائه بودجه سالیانه و برنامه هفتم توسعه به مجلس گفت: درست در این فرآیند ان است که ابتدای برنامه پنجساله هفتم توسعه به مجلس ارائه و بعد از ان بودجه سال 1402 در مجلس بررسی و تصویب شود.این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:به هر حال برنامه پنجساله هفتم توسعه یک سند مترقی و بالادستی محسوب شده و بودجه باید منطبق با این سند بالا دستی تنظیم شود.


وی تاکید کرد: باید منتظر باشیم ببینیم بالاخره دولت در این زمینه چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد:حتما باید ابتدا برنامه هفتم توسعه در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن به بررسی بودجه ورود کرد.