لزوم آمادگی شهرداری‌ها برای مقابله با سیلاب‌ها

مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور، دستورالعمل‌هایی را به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح مرتبط با سیلاب در شهرها و روستاهای کشور و اهمیت و ضرورت ایجاد آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی و لزوم انجام اقدامات فوری مبتنی بر تجربه سیلاب در تعدادی از استان‌های کشور صادر کرده است.

وی از معاونان امور عمرانی استانداری های سراسر کشور خواسته است، این برنامه ها با قید فوریت به همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه استان ابلاغ و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق انجام شود.

ایجاد سازوکارهای لازم در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای همکاری در امور پیشگیرانه و مقابله با سیلاب در شهرها و روستاها، اطلاع رسانی برای ضرورت آمادگی کامل کلیه شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه، برگزاری منظم جلسات ستاد مدیریت بحران شهرداری و کمیته‌های تخصصی ذیل این ستاد مذکور و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی مسئول در حوزه مدیریت سیلاب و رودخانه‌های عبوری از شهرها و روستاها به ویژه واحدهای تابعه وزارت نیرو برای لایروبی مسیل‌ها و انهار و ترمیم دیواره‌های ساحلی از نکات مورد تاکید در این دستورالعمل است.

همچنین شناسایی نقاط بحرانی شهرها و روستاها از منظر آسیب‌پذیری از سیلاب‌های احتمالی و رفع مشکلات فنی و نواقص شبکه جمع‌آوری و آبگرفتگی معابر و دفع آب‌های سطحی، حضور موثر و مداوم تمامی معاونان، مدیران و روسای سازمان‌های ذیربط شهرداری‌های استان و دهیاری های تابعه به صورت مداوم و مستمر در محل کار در شرایط بحرانی دیگر نکاتی است که معاون عمرانی وزیر کشور، به معاونان امور عمرانی استانداری ها ابلاغ کرده است.

در بخش دیگری از این دستورالعمل بر انجام تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل ها و رود دره‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه به ویژه در مناطقی از شهرها و روستاهای آن استان که در سیل‌های اخیر آسیب دیده اند، تاکید شده است.

لزوم آمادگی شهرداری‌ها برای مقابله با سیلاب‌ها

آمادگی، پایش و نظارت مستمر از سوی ستاد مدیریت بحران شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان‌های خدمات‌رسان به ویژه سازمان‌های آتش‌نشانی و دیگر حوزه‌های معاونت خدمات شهری، بازدید از تاسیسات کنترل سیلاب در محدوده و حریم شهر و پل‌ها و ابنیه فنی احداث شده در مسیر رودخانه ها و مسیل‌های عبوری از شهرها و روستاها، دیگر موضوعی است که جمالی نژاد خواستار توجه جدی به آنها شده است.

علاوه بر آن، پیش‌بینی امکانات مناسب برای اسکان اضطراری کارتن‌خواب‌ها در زمان بارش برف و برودت هوا و هماهنگی لازم برای توسعه پوشش بیمه‌ای حوادث ساختمان‌های مسکونی در شهرها و روستاها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی مورد تاکید قرار گرفته است.